Pandemia on nostanut digitaalisaation etenemisen ennätysloikkaan. Sosiaalisen median käyttäjät viettävät enemmän aikaa alustoilla kuin koskaan ennen. Sosiaalisen median käyttö on kasvanut 21 % maailmanlaajuisesti pandemian aikana Statistan mukaan.

Asiakkaan näkökulmasta on selvää, että tuotteiden ja palveluiden tulee olla saavutettavissa ja hankittavissa digikanavista, olipa kyseessä yritysten välinen palvelu kuin kuluttajien hankkimat tuotteet. Työtä tulee riittämään vuonna 2022 niin tuote- ja palvelukonseptin viemiseksi verkkoon kuin maksujärjestelmien kehityksen ja käytettävyyden kehittämiseksi. Asiakaskokemuksen kehittäminen on avainehto menestymiseen.

Tässä perinteisessä uuden vuoden bloggauksessani esittelen muutamia keskeisimpiä trendejä, joita markkinakentässä on näkyvissä ja joiden kehityskulku vahvistunee vuonna 2022. Nämä 10 + 1 teemaa ovat näkyneet vahvasti niin omassa työssäni markkinoijana kuin kuluttajakäyttäytymisen aistittavina muutoksina markkinassa.

1. Osaajapula haastaa rekrymarkkinoinnin uusiin keinoihin

Pandemian aika on näkynyt osaajien irtisanoutumisten aaltona. Trendi lähti liikkeelle USA:sta ja on rantautunut nyt meillekin. Loputtomien teams-, zoom- ja skypepalavereiden virrassa side työyhteisöön saattaa heikentyä ja lähdetään hakemaan merkityksellisempää työtä. Osaajien löytämisen tilanne haastaa organisaatiot aivan uudella tavalla. Perinteisen työpaikkailmoituksen sijaan tarvitaan uudenlaista rekrymarkkinointia. Voisiko osaajamarkkinointia ajatella asiakaspolkuna tai markkinointitunnelina? Millaisia kohtauspisteitä me luomme osaajan matkaan ja miten herätämme kiinnostuksen hakea avoinna olevaa työpaikkaa? Tässä sisältömarkkinointi ja tarinat ovat keskeisessä roolissa.

2. Alueiden markkinointi nousee

Pandemia on potkaissut muuttoliikkeen uuteen asentoon maailmanlaajuisesti. Kalliit keskustaneliöt vaihtuvat väljempiin tiloihin niin kaupunkien liepeille kuin maaseudulle asti. Digiloikka mahdollistaa työn ja yrittämisen paikkariippumattomasti. Väljemmät tilat, paremmat yritystuet ja turvallisuus voivat painaa, kun valitaan investointien ja työn tekemisen paikkaa. Alueet ovat havainneet tässä uuden mahdollisuuden ja aiemmin syrjässä olevien alueet ovat ryhtyneet aktiivisiksi uusien asukkaiden houkuttelemiseksi ja käyttävät luovasti uusia markkinointikanavia.

3. Tutut kanavat kärjessä, TikTok nousee

Facebook on edelleen maailman eniten käytetty sosiaalisen median alusta, sitä seuraa tiiviisti YouTube. Statistan tilastojen mukaan Instagram ja TikTok olivat neljänneksi ja seitsemänneksi suosituimmat alustat maailmassa. Negatiivisesta mediahuomiosta huolimatta Facebookin kasvu jatkuu. Alustalla oli noin 1,845 miljardia päivittäistä käyttäjää. YouTubella on arviolta 30 miljoonaa päivittäistä käyttäjää.

Nousevista kanavista Instagram kiinnostaa. Heinä-syyskuussa 2020 Instagram lisäsi käyttäjiä enemmän kuin mikään muu sosiaalinen alusta. Sen seuraajamäärä kasvaa edelleen vauhtia, joka ylittää pandemiaa edeltävät kasvuluvut. Yli kolmasosa seuraajista seuraa brändejä ja yrityksiä Instragramissa, myös vaikuttajien seuraaminen on suosittua.

TikTok-markkinointi on nousussa. Keskimääräinen TikTokin käyttäjä viettää sovelluksessa noin 52 minuuttia päivässä. Kilpailu käyttäjien ajasta on kova, sillä uusia sosiaalisen median alustoja nousee vuosittain.

Oikealla kuva 1. Suosituimmat somekanavat aktiivisten käyttäjien mukaan lokakuussa 2021 (Statista 2021).

4. Sosiaalinen media muuttuu ostosalustaksi

Pandemian aikana ostaminen otti jättiloikan verkkoon. Samalla sosiaalisen median alustoista tuli yhä suositumpia ostospaikkoja. Instagram on yksi johtavista sosiaalisista verkkokaupoista tällä hetkellä. Instagram on julkaissut useita uusia verkkokaupan ominaisuuksia, ja se houkuttelee edelleen valtavan yleisön. Mitä enemmän seuraajia, sitä enemmän kauppaa. Instagramista on monella tapaa tullut digitaalisen markkinoinnin keskitetty palvelupiste. Käyttäjät voivat tehdä ostoksia Instagramin reelseillä, live-lähetyksissä, postauksissa, tarinoissa ja yrityksen biossa olevan kauppalinkin kautta. Uutuutena odotetaan tarinoihin lisättävää linkki-ominaisuutta. Osa ostaa suoraan vaikuttajien sosiaalisen median tarinoista ja vaikuttajamarkkinointi onkin kasvanut etenkin Instagramissa.

Facebook on kuitenkin edelläkävijä sosiaalisen kaupankäynnin paikkana. Facebook lisäsi ostostyökaluvalikoimaansa Facebook Shopsin verkkokaupan ja siihen Facebook Marketplacen ja mainokset.

Muiden sosiaalisen median alustojen ennustetaan tulevan pelikentälle tulevaisuudessa. Esimerkiksi TikTok on tuonut tuotelinkit markkinointiin. Sosiaalisen kaupankäynnin tilan laajentuessa sosiaalisen median alustat todennäköisesti mukauttavat ominaisuuksia, jotka helpottavat käyttäjien ostamista.

5. Podcastit kiinnostaa

Podcastien kysyntä ja kiinnostus kasvavat nopeasti. Podcastin kautta on mahdollista markkinoida kahdella tavalla, joko luoda oman podcastin tai mainostaa niissä podcasteissa, joita yrityksen kohdeasiakkaat kuuntelevat.

6. LinkedIn tekee paluun

B2B-markkinoinnin näkökulmasta on vaikeaa löytää LinkedIniä tärkeämpää verkostoa ja LinkedIn trendaa jälleen! Sen seuraajien määrä on kasvanut. LinkedIn ei ole samanlainen uusi kuuma someverkosto kuten TikTok, mutta etenkin B2B-verkostoille se on tärkeä asiantuntijuutta, työtä ja liiketoimintaa käsittelevä alusta. LinkedInniin on tullut uusia ominaisuuksia, kuten videopostaukset ja orgaaninen kattavuus LinkedInissä on suhteellisen korkea.

7. Videot nousevat edelleen, myös B2B-markkinoinnissa

Webinaarien ja teamsien tuoman digiloikka on tuonut videot myös B2B-markkinointiin. Eikä kanavista ole pulaa! On Youtube videot, Facebookin live-videolähetykset, virtuaaliseminaarien nauhoitukset, LinkedIn-videot, opetusvideot. Paras kanava on tietenkin siellä, missä asiakkaasi viettävät aikaa verkossa. Lyhyet videot toimivat parhaiten, harva jaksaa katsoa tuntien tauottamattomia nauhoituksia. Helpot animaatiotyökalut ovat myös tuoneet näppärän mahdollisuuden niin opetus- kuin mainosvideoille, käytä niitä!

8. Yritykset hyödyntävät TikTokia

TikTok on yksi nopeimmin kasvavista sosiaalisista alustoista, ja sillä on miljardi käyttäjää maailmanlaajuisesti. TikTokin käyttäjien sitoutuminen on myös korkea. Jos kohderyhmäsi on nuori sukupolvi, kannattaa olla edelläkävijä ja hyödyntää tätä vajaakäytetyintä somemarkkinoinnin alustaa. Tiktok on lanseerannut jo itsepalvelumainosalustan yrityksille sekä Business Creative Hubin, joka esittelee trendaavaa sisältöä, joka liittyy yrityskäyttäjän brändiin. Oikeanlaisella omalla sisällöllä tai hyödyntämällä käyttäjien luomaa sisältöä voi menestyä.

9. AI, chatbotit ja markkinoinnin automaatio personoituun markkinointiin

Tekoälypohjaiset ohjelmat luovat dataa asiakaskäyttäytymisestä ja mahdollistavat paremman vuorovaikutuksen brändin ja asiakkaiden välillä. Nykypäivän markkinoinnissa hyödynnetään enemmän dataa kuin koskaan ennen ja tekoälypohjaisia alustoja tulee todennäköisesti lisää vuonna 2022. NoCode – ja muut ei-koodausta hyödyntävät näppärät ohjelmat helpottavat tiedolla johtamista tulevaisuudessa.

10. Tarinaa ihmiseltä ihmiselle – vaikuttajamarkkinointi ja UGC

Aitous on kuluttajille yhä tärkeämpää. 90 % kuluttajan mielestä aitous vaikuttaa heidän valintapäätöksiinsä. Somekanavien käyttäjien luoman sisällön hyödyntäminen ja jakaminen käyttäminen kasvaa yritysten kanavissa, sillä ne luovat aitoutta. Keinot lisätä seuraajien luoman sisällön hyödyntämistä (UGC) kannattaa lisätä omaan markkinointistrategiaan. UGC on edullisempaa kuin perinteinen mainonta ja voi auttaa brändien näkemistä myös  sosiaalisesti vastuullisempana. UGC kukoistaa etenkin Facebookissa ja Instagramissa, mikä voi generoida myös muut sosiaalisen median alustat sisällyttämään UGC:n tulevaisuudessa.

Vaikuttajat sitouttavat yrityksen brändiin, erityisesti muutaman tuhannen nanovaikuttajan viestin on arvoitu olevan sitouttavampi kuin laajan seuraaja määrän megavaikuttajien. Se luo mahdollisuuksia etenkin Instagramissa ja YouTubessa.

Näyttää siltä, että sosiaalisen median alustat tulevat kehittämään edelleen ominaisuuksia yrityksille, mutta kuluttajat taas odottavat yrityksiltä enemmän aitoutta, eettisyyttä ja personointia. Kasvava riippuvuus sosiaalisesta mediasta (ja sen taustalla olevista algoritmeista) tulee tuomaan aloitteita sosiaalisen median alustojen riippuvuuden vähentämiseksi. Muistathan sinäkin pitää huolta omasta hyvinvoinnistasi ja ottaa välillä breikkiä somesta!

+ 1 Uteliaisuus luo uutta.

Utelias mieli tutkii aina uusia mahdollisuuksia ja on kiinnostunut asiakkaista, mitä he haluavat ja miten heitä voi palvella  entistä paremmin. Utelias mieli ei jähmety tuntemattoman edessä, vaan etsii uusia ratkaisuja arjen haasteisiin. Säilyttäkäämme uteliaisuus elämän ilmiöitä kohtaan tuoreena ja annetaan uteliaisuudelle tilaa ensi vuonna!

Kiitos, kun olet jaksanut kahlata tämän trendikatsaukseni loppuun saakka. Jos kaipaat lisää vinkkejä, niin tutustu kirjaani ”Menesty digimarkkinoinnilla”. Saat nyt siitä 20 % alennuksen koodilla MENESTY22 Kauppakamarin verkkokaupasta. Lue lisää  https://buff.ly/3pq5aHo

Hyvää Uutta Vuotta ja lukemisen iloa!

Jos kiinnostuit aiheesta ja haluaisit tehdä yhteistyötä, niin ota yhteyttä!

Minna Komulainen (TkT, KTM) bloggaa digimarkkinoinnista, luovuudesta ja yrittäjyydestä digitaalinenliiketoiminta.fi-blogissa (www.linkedin.com/in/minnakomulainen). Lue lisää digivinkkejä Minna Komulaisen kirjoittamasta tietokirjasta Menesty digimarkkinoinnilla.

PS. Postaan harvakseen, mutta voit seurata uusia juttujani somekanavistani Facebookista https://www.facebook.com/menestydigimarkkinoinnilla tai LinkedInistä.

Copyright: Minna Komulainen 2021

Share this...
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Minna Komulainen

Minna Komulainen

Kirjoittaja on tekniikan tohtori ja kauppatieteiden maisteri, ja kirjoittanut lukuisia tietokirjoja strategiasta, palvelumuotoilusta, paikan brändäyksestä, kulttuurista ja ympäristöstä.

Leave a Reply