Miltä tulevat trendit ja hiljaiset signaalit näyttävät vuoden vaihtuessa? Miten matkailu kehittyy, entä muu yritystoiminta? Mitkä nousevat kiperimmiksi megatrendeiksi ja kehityshaasteiksi niin yrityksissä kuin yhteiskunnassa? Mistä trendeistä pitää ottaa kiinni tulevana vuonna?

Kummallinen vuosi lähenee loppuaan, ja on aika katsoa tulevaan vuoteen. Miltä se näyttää – mustaharmaan sumuiselta vaiko orastavan värikkäältä, kevätauringon pilkistykseltä? Tulevan vuoden siemenet kylvetään kuluvan vuoden aikana, niinpä uskallan kurkistaa taas tapani mukaan tulevaisuuteen ja tulkita niitä hiljaisia signaaleja, jotka ovat kurkistaneet jo loppuvuodesta mullan alta. Millaisia askelmerkkejä vuosi 2021 meille näyttää?

Tulevaisuuden ennakoinnin merkitystä liiketoimintaan ja strategisen suunnittelun työkaluja olen käsitellyt laajemmin kirjassani ”Menesty digimarkkinoinnilla”.

Työssäni aluemarkkinoinnin, matkailun ja viestinnän parissa osallistuin myös Visit Finlandin  matkailun tulevaisuus-työpajaan, mikä herätti pohtimaan trendejä. Sain myös käsiini muutamia muita mielenkiintoisia tulevaisuuteen askelmerkkejä luovia katsauksia, joista kirjoitan tässä bloggauksessani.

Miltä matkailun tulevaisuus näyttää post-korona-ajassa?

Isoimpia kysymyksiä matkailualalla ovat parhaillaan, miten paljon koronapandemia on muuttanut kuluttajakäyttäytymistä, ja miten se vaikuttaa matkailuyritysten tulevaisuuteen. Tuleva vuosi 2021 on varmasti vielä muutosvuosi, mutta matkailun ennakoidaan lähtevän kasvuun loppuvuodesta 2021 ja alkuvuodesta 2022. Paluuta entiseen ei välttämättä ole, mutta hiljaiset signaalit näyttävät uusia polkuja, kenties ekologisesti kestävämmän matkailun suuntaan.

Kasvavia trendejä tulevat olemaan vuoteen 2023 mennessä Visit Finlandin työpajan mukaan:

  1. Yksilöllisen matkailun nousu. Massamatkailu vähenee, mikä tuo painetta kehittää löydettävyyttä digitaalisista kanavista ja laittaa yrityksen digimarkkinointi kuntoon.
  2. Luontomatkailu. Ihmiset hakevat uusia sisältöjä turvallisesta matkailusta, mikä parhaiten tapahtuu luonnon keskellä. Markkinointialustojen, yhteismarkkinoinnin ja digitaalisen ostettavuuden merkitys liikevaihdon tuojana kasvaa.
  3. Kontaktiton matkailu. Jo nyt itsepalvelu, majoituskohteisiin pääsy koodilla ilman fyysistä avainta, takeaway ruokailut, online-varattavuus ja monet muut nostavat päätään.
  4. Asiakasdatan hyödyntäminen ja smart-destination. Näitä tarvitaan älykkäiden (matkailu)alueiden digitaalisessa kehittämisessä samoin kuin löydettävyyden parantamisessa.
  5. Workation. Paikkariippumattoman työn merkitys kasvaa. Työn tekemisen paikkoja voi yhdistää lomailuun, varsinkin silloin kun etätyössä oma asunto alkaa ahdistaa, niin maiseman voi vaihtaa kaupungin sijaan vaikka pohjoiseen vaaramaisemaan.
  6. Staycation. Kotipaikkakunnalla ja lähikaupungeissa lomailu kasvaa etelän hiekkarantojen sijasta, läheltäkin löytyy hienoja juttuja.
  7. Virtuaalimatkailu. Haaveilumatkailu virtuaalisesti pitää yllä kohteiden kiinnostavuutta ja auttaa löytämään uusia matkakohteita, minne ei muuten tulisi lähdettyä.

Vuoden 2023 jälkeen matkailussa on ennakoitu näkyvän seuraavien trendien nousu: ilmastoahdistus, 1990-luvun puolivälin jälkeen syntyneen Z-sukupolven siirtyminen työelämään sekä hyvinvointimatkailu. Ihmiset kääntyvät enemmän hoitamaan hyvinvointiaan ja matkailu yksilöllistyy.

Ihmiset hakevat matkailulle uusia merkityksiä, sisältöjä elämäänsä, pelkkä kuluttaminen ei enää riitä post-koronan jälkeen. Voimakkaan digitaalisen kasvun lisäksi kohteiden brändäys asiakasvuorovaikutteisuuden avulla, brändiyhteisöt ja tarinallistamisen uiminen sisältöstrategioiden työkaluksi kasvaa.

Kolme kiperintä muutoshaastetta lähitulevaisuudessa

Suurimpia vuoden 2021 ja lähitulevaisuuden haasteita on hypätä niin digitalisaation kuin ilmastonmuutoksen eteenpäin kiitävien vaunujen kyytiin.  Petteri Lillbergin ja Riku Mattilan Kestävä markkinointi (2020) kysyykin, miten markkinointimme on mukana ilmastonmuutoksen megatrendissä. Olemmeko luomassa uusia merkityksiä brändiviestinnällä vai markkinoimmeko vanhalla kulutussanomalla? Korona-ajalla on ollut vaikutusta ihmisten mielikuviin, arvoihin ja kuluttajakäyttäytymiseen, eikä  ilmastonmuutos ole hävinnyt mihinkään, vaan se etenee kuin juna.

Meistä jokainen voi vaikuttaa siihen, miten tulevana vuonna otamme digitaitoja haltuun niin yrityksen kuin henkilökohtaisella tasolla, sekä miten brändiviestinnässä huomioimme ympäristön ja sosiaalisen kestävyyden.

Kolmas iso megatrendi nimittäin yhdistyy sydämeen – yhä edellisvuoden tavoin. Korona-ajasta menestyjinä nousevat ne, joiden asiakasempatia läpäisee niin tuotekehityksen kuin viestinnänkin. Meillä kaikilla yhdessä on merkitystä.

Päätän blogiennusteeni viime vuoden trendikatsaukseni, edelleen niin ajankohtaisiin englantilaisiin sanoihin, joiden voima on vain vahvistunut tämän vuoden 2020 kuluessa. “Vuorovesi nostaa ja laskee kaikkia laivoja.”

Tulevana vuonna vuorovesi nostanee kaikkia laivoja, kohottaen meitä eteenpäin. Olemme kaikki samoissa veneissä!

Lue lisää

Jos tulevaisuuden trendit, markkinat ja asiakaskanavat kiinnostavat sinua, niin tutustu kirjaani Menesty digimarkkinoinnilla. Sieltä löydät monta vinkkiä aiheesta.

Saat nyt kirjani hinnasta – 10% koodilla MENESTY20 uuden vuoden kunniaksi Kauppakamarin verkkokaupasta. MENESTY20-koodi on voimassa 31.1.2021 asti. Suora linkki on myös tässä https://www.kauppakamarikauppa.fi/kirjat/menesty-digimarkkinoinnilla.html

Ilmastonmuutoksesta lisää löytyy myös uusimmasta, vuonna 2020 julkaistusta kirjastani. Lastenkirja “Missä on lammikkoni?” kertoo ilmastonmuutoksesta  lapsen näkökulmasta. Lue lisää kirjasta Transnational press’n sivuilta. Kirjaa saa myös Adlibriksen kirjakaupasta tai  suoraan minulta.

Jos kiinnostuit aiheesta ja haluaisit tehdä yhteistyötä, niin ota yhteyttä!

Minna Komulainen (TkT, KTM) bloggaa digimarkkinoinnista, luovuudesta ja yrittäjyydestä digitaalinenliiketoiminta.fi-blogissa (www.linkedin.com/in/minnakomulainen). Lue lisää digivinkkejä Minna Komulaisen kirjoittamasta tietokirjasta Menesty digimarkkinoinnilla.

Copyright: Minna Komulainen 2021

 

Share this...
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Minna Komulainen

Minna Komulainen

Kirjoittaja on tekniikan tohtori ja kauppatieteiden maisteri, ja kirjoittanut lukuisia tietokirjoja strategiasta, palvelumuotoilusta, paikan brändäyksestä, kulttuurista ja ympäristöstä.

Leave a Reply