Miten markkinointi auttaa luomaan uutta kasvua taantuvillakin toimialoilla, tai tunnistamaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia? Menesty digimarkkinoinnilla -kirjani on tarkoitettu kaikille, jotka haluavat tavoittaa uusia asiakkaita paremmin, löytää uusia mahdollisuuksia bisnekseensä, sekä ottaa käyttöön digi- ja somemarkkinoinnin uusimmat opit.  Tervetuloa julkistamistilaisuuteen perjantaina 30.11. Helsingin Kauppakamariin!

Oma sinnikäs kestävyysjuoksuni tuli maaliin viime viikolla, kun sain uusimman kirjani painoon. Maalissa yleinen kysymys on, että miten matka meni. Kirjoitin kirjaa reilun vuoden. Ensimmäiset ajatukset kirjasta  syntyivät toki jo aiemmin, kun sparrasin pk-yrityksiä uusien tuotteiden kaupallistamisessa. Tein myös tutkimusta digitalisaation mahdollisuuksista suomalaisissa yrityksissä.  Edelläkävijäyritykset löysivät uusia mahdollisuuksia erityisesti asiakasrajapinnasta ja markkinoinnista, mutta käytännön toteutus ja digiin sopivien työvälineiden käyttöön ottaminen ontui.

Mikä digissä haastaa?

Yritykset kokivat digin mahdollisuuksien käyttöön ottamisen vaikeana, hankalana ja kalliina, vaikka he näkivätkin hyödyt selvästi. Onko digitalisaatiosta tehty liian  korkealentoista ja vaikeaa? Päätin lähteä etsimään vastauksia käytäntöön markkinoinnin näkökulmasta, erityisesti miten tuo edelläkävijöiden esiin tuoma suurin hyöty saataisiin valjastettua käyttöön meidän kaikkien eduksi. Pohdin, mikä voisi auttaa yrityksiä eniten, ja niinpä päädyin kirjoittamaan aiheesta tee-se-itse -käsikirjaa yrityksille ja organisaatioille.

Olin iloinen saadessani kustantajaksi Kauppakamarin, jonka kautta kirja tavoittaa suomalaiset yritykset ja organisaatiot parhaiten. Olin siinä vaiheessa aloittanut jo kirjan kirjoittamisen keskittyen ensimmäiseksi asiakasnäkökulmaan, kuluttajakäyttäytymisen trendeihin ja uuden liiketoiminnan muotoiluun. Ne teemat olivat tarttuneet mukaani Kalifornian yliopistosta, Berkeleystä.

Menesty digimarkkinoinnilla

Kurkista kuplan ulkopuolelle – Ota digibudjetit haltuun

Arjen kiireissä jäämme usein markkinoimaan ja viemään viestiä vain meille tutuimmassa kanavassa, mutta entä jos asiakkaat ovatkin muualla. Monikanavaisuus onkin digiajan haaste, ja siksi olen koonnut kirjaan testatut ja toimiviksi havaitut digiopit ja somevinkit. Kirjassa opastetaan, miten  digi- ja somekanavat otetaan haltuun, olipa kyseessä hakukoneoptimointi, Google Adwords, Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter tai Youtube tai uudet nousevat kanavat.

Eri kokoiset yritykset kertoivat kirjan haastatteluissa, miten he olivat onnistuneet monikanavaisissa kampanjoissa. Keräsin kirjaan vinkkejä, miten monikanavaisia kampanjoita rakennetaan. Mitä monikanavainen digimarkkinointi maksaa? Kirjassa on siihen käytännön esimerkkejä: miten digiin pääsee kiinni minibudjetilla, mitä saa  keskikokoisen kukkaron rohdoilla aikaiseksi, ja millaisia paukkuja vientiin tähtäävässä yrityksessä tarvitaan.

Asiakkaan pulssilla myyntitunnelissa

Digimarkkinointi on luovaa puuhaa, nopeasykkeistä kuvan ja sanan yhteispeliä sekä vuorovaikutusta asiakkaan kanssa. Miten tunnistaa asiakkaan pulssia myyntitunnelissa? Millainen sisältömarkkinointi toimii asiakaspolun eri vaiheissa parhaiten? Yksi hauskimmista luvuista kirjoittaa oli Rakenna ja optimoi myyntitunneli -luku, miten asiakkaat tavoittaa ja millaista sisältöä aivot ottavat vastaan eri vaiheissa.

Kirjaa varten keräsin tietoa myös tulevaisuuden asiakaskanavista Amerikassa ja Englannissa. Uusi teknologia muuttaa viestintää, ja nyt on tuhannen taalan paikka osaammeko ottaa mahdollisuuksia haltuun. Mielenkiintoisia tulevaisuudenkuvia avaavat erityisesti tekoälyn ja lisätyn todellisuuden sovellukset, samoin  kuin chatbotitkin, eli virtuaaliassistentit, siitä miten viestintää, markkinointia ja asiakaspalvelua tullaan todennäköisesti viiden vuoden päästä hoitamaan.

Miltä nyt tuntuu?

Seikkailu on nyt takana. Kirja meni painoon viikko sitten. Kirjan viimeiset vaiheet olivat jännittäviä. Ennen lopullisen käsikirjoituksen luovuttamista kustantajalle elokuussa kävin vielä tarkistamassa New Yorkissa ja Philadelphian digitaalisen median ja markkinoinnin konferenssissa, että kirjan suunta on oikea, sillä ala muuttuu jatkuvasti. Ja kyllä, tältä lähitulevaisuus tulee näyttämään. Lue haastattelu kirjasta Ammattikirja.fi-blogista.

Menesty digimarkkinoinnilla

Kutsun sinut Menesty digimarkkinoinnilla -kirjan julkistamistilaisuuteen perjantaina 30.11. klo 8.30-10.30 Kauppakamarin koulutustiloissa, Helsingissä (Kalevankatu 12, 2. krs). Tilaisuuden avaa kustannustoimittaja Taina Parviainen. Sen jälkeen kerron, miten asiakkaan tavoittaa digiajassa sekä digimarkkinoinnin tulevaisuuden suuntauksista. Tule kuuntelemaan, keskustelemaan ja nauttimaan yhdessäolosta aamupalatarjoilun lomassa! Ilmoittaudu tilaisuuteen Kauppakamarikaupan sivuilla. Tilaisuuteen on vapaa pääsy ja siellä voi myös tutustua Kauppakamarin kirjoihin. Lämpimästi tervetuloa!

Blogini lukijana saat tällä alennuskoodilla (MENESTY18) Kauppakamarin kirjakaupasta – 10 % alennuksen kirjastani. Nyt kannattaa olla nopea ja tilata kirja täältä!

Jos olet kiinnostunut keskustelemaan markkinoinnista tai muusta yhteistyöstä, niin ota yhteyttäUutiskirjeen tilaamalla tai Facebook-sivuillani saat uusimmat blogipostaukset suoraan itsellesi sähköpostiisi tai omaan uutisvirtaasi.

Olisin kiinnostunut kuulemaan, millaisia kysymyksiä sinulla on noussut esiin digimarkkinoinnissa. Millaisin askelin sinä olet päässyt unelmiesi maaliin?

Share this...
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Minna Komulainen

Minna Komulainen

Kirjoittaja on tekniikan tohtori ja kauppatieteiden maisteri, ja kirjoittanut lukuisia tietokirjoja strategiasta, palvelumuotoilusta, paikan brändäyksestä, kulttuurista ja ympäristöstä.

Leave a Reply