Skip to main content

Tarjoatko kaikkea kaikille vai suuntaatko viestisi eri tavoin eri asiakasryhmille? Kesä on hyvää aikaa terävöittää omaa markkinointiviestintää. Mistä asiakastyypit tunnistaa?

Ennen kuin suunnittelet sisältöäsi tarkemmin, niin hengähdä hetkinen, osta jäätelötötterö, istahda puiston penkille ja suuntaa ajatuksesi asiakasmaisemaan.

Epämääräisestä joukosta alkaa hahmottua erilaisia painotuksia. Huomaat kenties, että tietynlainen asiakastyyppi on kiinnostuneempi tuotteistasi ja palveluistasi kuin toinen. Pystytkö jakamaan asiakkaitasi muutenkin kuin asiakkaisiin ja ei-asiakkaisiin? Yksi ostaa varmasti, kun taas toinen on aina hypistelijä.

Mistä ihmeestä asiakastyypin tunnistaa?

Miten osaisi omat sanansa sanoittaa juuri tietylle asiakkaalle sopivaksi? Asiakkaita voi segmentoida ostajapersooniksi tai yksinkertaisesti voi tehdä heille erilaisia asiakastarinoita. Digikanavista voi analytiikan avulla tunnistaa, millaisia omat asiakkaat ovat, esimerkiksi minkä ikäisiä, mitä sukupuolta he edustavat tai miltä paikkakunnilta liikennettä tulee digi- tai somekanaviin. Olethan jo tutustunut omien digikanaviesi analytiikkaan, Google Analyticsiin ja somekanavien seurantatyökaluihin. Jos et vielä, niin kerron kyllä siitä myöhemmissä postauksissa ja vielä tarkemmin tulevassa kirjassani ”Menesty digimarkkinoinnilla”.

Mutta takaisin asiakastyyppeihin. Kuuntelemalla siis digikanavissa voit tarkentaa viestiäsi ja suunnata sitä oikein. Esimerkiksi viikonloppuostajilla voi olla erilaisia tarpeita kuin keskiviikkoisin saitillasi pyörivillä. Voit siis jakaa asiakkaita heidän kuluttajatottumustensa mukaan erilaisiin ryhmiin. Pienillä asiakaskyselyillä, muutamalla haastattelulla ja asiakaskuuntelulla digikanavissa voit tunnistaa heidän ominaisuuksiaan, millaista tietoa he etsivät, mistä he unelmoivat ja mitä pelkäävät.

Edelläkävijästä viivyttelijään – Tunnetko omaksujatyypit?

On myös toisenlainenkin tapa tunnistaa markkinaa. Everet Rogers’in innovaation leviämisteoria on hyödyllinen, varsinkin jos on lanseeraamassa uutta palvelua tai tuotetta. Kenelle sitä kannattaisi tarjota ja mistä ylipäätään lähteä liikkeelle?

Rogers jakaa omaksujat viiteen erilaiseen tyyppiin se mukaan, miten nopeasti he ottavat uuden asian käyttöönsä. Omaksujat voivat olla ihmisiä, yrityksiä tai organisaatioita, kaikilla näillä on samanlaisia piirteitä.

Ensimmäisenä tuotteen ottavat käyttöönsä innovaattorit, jotka kokeilevat mielellään uusia tuotteita, ja ovat avoimia kaikelle uudelle. Kun homma toimii, niin sen jälkeen tuotteesi siirtyy edelläkävijöiden hyppysiin. Edelläkävijöitä koukuttaa uutuusarvo ja ylivoimainen toiminnallisuus, mutta ennen kuin tuote siirtyy kuluttajien enemmistön käsiin, sen pitää olla myös luotettava. Viimeisenä saapuvat tuotteesi myyntitiskille viivyttelijät, jotka ottavat tuotteen käyttöönsä vasta kun on ihan pakko.

Omaksujatyypit markkinoilla

Voimme olla eri asioissa erilaisissa vaiheissa. Tunnistatko näitä tyyppejä omassa käyttäytymisessäsi tai lähipiirissä? Entä asiakkaissasi? Joku voi vihata kaikkea digitalisaatioon liittyvää töissä, mutta tsekkailee Netflixiä mielellään. Tai monellako meillä oikeasti mobiilimaksaminen toimii, kun taas se on arkipäivää jo monessa muussa maassa, kuten Tanskassa.

Omaksujatyypeistä mikään ei ole arvokkaampi toista. On vain erilaisia ryhmiä markkinoilla. Tieto tulee relevantiksi, kun se yhdistää oman tarjoamansa elinkaareen. Jos olet lanseeraamassa jotain tosi uutta, niin tottahan toki tähyät silloin edelläkävijöihin. Jos tuotteesi on tutumpi tai perinteisempi, niin paras markkinasi saattaa löytyä myöhäisestä enemmistöstä ja viivyttelijöistä. Miten kullekin ryhmälle viestiä kannattaa painottaa, että se olisi juuri heidän maailmaansa tavoittavaa?

Siitä lisää seuraavilla kerroilla blogissani ja tulevassa kirjassani. Viimeistelen juuri omaksujatyyppien lukua syksyllä ilmestyvässä kirjassani, Menesty digimarkkinoinnilla, jonka kustantaa Kauppakamari. Tilaa uutiskirjeeni, niin saat tuoreet blogipostaukset ja myöhemmin kirjan alennuskoodin suoraan sähköpostiisi.

Ai niin ja sain juuri buukattua konferenssipaikan Digital Summit’in ja lennot New Yorkiin. Tulen kertomaan blogissani USA:n matkasta ja ajankohtaisista digimarkkinoinnin jutuista lisää. Stay tuned!!

Leave a Reply