Skip to main content

Asiakkaan silmissä siintää unelma ja sinä voit tarjota hänelle laivan, joka vie hänet sinne. Mikä on asiakaspolkusi taikakaava?

Asiakkaalla on unelma, ja sinulla on tarjota jotain sellaista, mikä vastaa asiakkaan unelmaa. Vau, mikä match! Tarvitseeko tässä enää muuta kuin köllötellä auringossa ja odotella, että ovipumppu laulaa?

Harvoin tosi elämässä on kuitenkaan sellainen tilanne, että uusia asiakkaita tulee ovista ja ikkunoista, vaan markkinoinnissa pitää tehdä ihan raakaa työtä, että saadaan uusia asiakkaita houkuteltua. Sillä avainkysymys on miten asiakas löytää juuri sinun luoksesi. Etsipä hän sitten kahvinkeitintä, digipalvelun tekijää, lomakohdetta tai uutta kotia, niin kiinnostuneen asiakkaan tunnistamiseen on olemassa omat keinonsa.

Asiakkaan silmissä siintää unelma ja sinä voit tarjota hänelle laivan, joka vie hänet sinne.

No, mitä tekemistä valassafarilla on sitten markkinoinnin kanssa? Paljonkin yhteistä. Valasretki voi olla jotain sellaista, mitä asiakas haluaisi kokea, osa kauempana häämöttävää, saavutettavaa unelmaa ja sinä tarjoat asiakkaalle laivan, jolla hän pääsee lähemmäs tuota huippuhetkeä.

Ja vaikka et olisikaan retkenjärjestäjä keskellä Atlanttia, jonne olen juuri itse suuntaamassa ja tavaroita pakkaamassa, niin on tärkeää osata tunnistaa, millä keinoin asiakkaat tarpeeseen voidaan vastata. Asiakkaiden toiminta verkossa on väliin kuvainnollisesti kuin nopeita, vilkkaita pyöriäisiä suunnattomassa valtameressä. Miten niitä tavoittaa?

Asiakaspolun taikakaava on kiinnostus – tiedon etsiminen – vertailu – päätös – saavuttaminen. Ole asiakkaan matkalla mukana ja viritä verkkosi sinne.

Miten tavoitat kiinnostuneet asiakkaat verkossa?

Siihen on yksinkertaisesti viisi vikkelää vinkkiä.

1. Tunnista asiakkaan ostopolku. Selvitä, mistä asiakas hankkii tietoa unelmastaan ja ole siellä läsnä kuuntelevana, älä tyrkytä. Kerro asioista ja tue asiakkaan päätöstä. Mutta mistä tiedät olla oikeassa paikassa, kun asiakkaan kiinnostus herää, niin katso seuraava kohta 2.

2. Tee koukuttava sisältöstrategia, mitä sisältöä tarjoat ja missä kanavissa. Kirjoita sisältöä asiakkaan näkökulmasta, älä omasta kampiakselistasi tai muista teknistä jutuista.

3. Laita nettisivujesi hakukoneoptimointi kuntoon. Tutki avainsanoja Keyword Plannerilla tai Googlen avainsana-työkalulla. Lisää avainsanoja nettisivujesi otsikkoon ja sisältöön. SEO:sta tulee myöhemmin oma blogiartikkelinsa.

4. Mainosta eri kanavissa, siellä missä asiakkaasikin on. Jos asiakkaasi saa tietoa sinusta sanomalehden tai matkailulehtien kautta, ole siellä näkyvillä. Tai jos hän vertailee vaikkapa kohteita netissä ja lukee suositteluja, niin Facebook, Instagram tai Tripadvisor ovat hyviä. Jos haluat kansainvälisiä asiakkaita, niin tarvitset myös niillä kielillä kampanjasivut nettisivuillesi. Esimerkiksi itse en pysty vertailemaan valasretkiä, koska en osaa portugalia… vielä.

5. Ja sitten viimeisin, mutta tärkein. Kaiken perusta ovat myyvät nettisivut. Ne ovat yrityksesi digitaaliset kasvot. Jos nettisivusi ovat vanhanaikaiset, niin samanlainen mielikuva syntyy myös palveluistasi. Kun mainostat, niin tee erillisiä omia kampanjasivuja, älä ohjaa kallista maksettua mainontaa yrityksesi kotisivulle, josta asiakas ei löydä tarjoustasi.

Näin.

Lähden nyt pakkaamaan kiikareita, uimapukua ja untuvatakkia matkalaukkuuni. Tarina jatkuu, stay tuned! Seuraava postaus taitaa tulla sitten Azoreilta, keskeltä Atlanttia, jos linjat pelittävät.

Seuraa blogiani ja tilaa uutiskirje, niin saat ajankohtaiset jutut aina suoraan sähköpostiisi noin pari kertaa kuussa. Kirjoitan uutta kirjaa digitalisaation hyödyntämisestä, ja jos haluat siitä ennakkotietoa, niin tilaa uutiskirje tästä. Maksuttoman uutiskirjeen tilaaminen ei sido sinua millään lailla ja voit aina peruuttaa sen kirjeen mukana olevasta linkistä.

Blogissani kirjoitan digitalisaatiosta, uuden liiketoiminnan luomisesta, asiakaskokemuksesta, markkinoinnista ja palvelumuotoilusta. Olen tutkinut digitalisaation edelläkävijöitä ja viipyilijöitä, sekä sitä miten suomalaiset yritykset ottavat digitalisaation tuomia mahdollisuuksia käyttöön liiketoiminnassaan. Uskon, että maailmassa on lukuisia mahdollisuuksia, jotka vain odottavat näkyväksi tulemista ja löytämistä.

Minna Komulainen on tekniikan tohtori ja kauppatieteiden maisteri ja kirjoittanut lukuisia tietokirjoja strategiasta, palvelumuotoilusta, paikan brändäyksestä, kulttuurista ja ympäristöstä.

Leave a Reply