Nämä kolme asiaa kannattaa hoitaa kuntoon, jos haluat lisää näkyvyyttä ja asiakkaita yritykseesi, organisaatioosi tai paikkaasi. Huomaan usein etsiessäni tietoa yritysten palveluista eri kanavista törmääväni samaan ongelmaan. Yritys tai organisaatio ei näy missään, yhteystiedot ovat piilossa eikä mistään saa tietoa, millaisia palveluita yritys tarjoaa.

Haluaisitko lisää näkyvyyttä omaan yritykseesi? Saatko aika ajoin ilahtunutta palautetta tyyliin, että hei, en tiennytkään, että te teette näin hyviä juttuja? Kaipaatko, että viestisi tavoittaisi potentiaaliset asiakkaat paremmin? Silloin lue nämä kolme perusasiaa markkinoinnista ja ota homma haltuun.

1. Jos et mainosta missään

Kannattaako mainostaa? Onko mainonta pelkkä kuluerä vai onko sillä oikeasti merkitystä? Näitä kysymyksiä kuulee aina aika ajoin. Mainonnan huomioarvoa mitataankin ahkerasti sekä printissä että digitaalisissa kanavissa.

Kuluttajapsykologian tutkimus on tuonut esiin altistumisteorian vaikutukseen mielipiteisiin. Puhutaan the mere exposure effect – vaikutuksesta, eli siitä että ihmisillä on taipumus pitää tuotteista, joista he saavat hyvin tietoa ja joiden mainonnalle he altistuvat. Kuluttajat haluavat ostaa mieluiten paikoista, jotka he tuntevat ja joihin luottavat. Tutkimukset osoittavat, että ihmisillä ei ole taipumus vain rakentaa ystävyssuhteita niiden kanssa, joiden kanssa he ovat vuorovaikutuksessa useammin, vaan meillä on myös taipumus pitää niistä asioista enemmän, joita näemme useammin. Tutkimusten mukaan ihmisten pitäisi nähdä mainos vähintään kolme kertaa ennen kuin he ovat valmiita ostamaan.

Mainonnan kokonaisvaikutus on kaksi kertaa niin suuri kuin tilanne ilman mainontaa.

Erilaisilla tuotteilla on erilaiset mainosjoustot, ja ne pysyvät mielessä eri pituisia aikoja. Luomalla uutuusarvoa saat lisättyä myynnin määrää. Tutkimusten mukaan mainonnalla pysyt ihmisten mielessä ja markkinoinnilla on pysyvämpää vaikutusta, vaikka et koko ajan mainostaisi.

2. Sinua ei ole helppoa löytää

Kokeile googlata omia palveluitasi netistä eri hakusanoilla. Nousetko hakulistan alkupäähän vai löydytkö vasta hakusivuston viidenneltä sivulta?

Tutkiessani miten yritykset hyödyntävät digitalisaatiota esiin tuli, että tutkimukseen vastanneista pienyrittäjistä ja pk-yrityksistä vain 20 % yrityksistä oli omat nettisivut. Osa luotti omaan Facebook-sivuun, osa ei ollut somessa laisinkaan, osa taas luotti yrityshakemistoihin.

Ostokäyttäytyminen on muuttunut ja 80 % asiakkaista hakee tietoa netistä ennen ostopäätöksen tekemistä. Jos yritys ole netissä, niin löydettävyys laskee radikaalisti. Google ei myöskään näytä Facebook-sivuja hakutuloksissaan. Samalla Facebook on muuttanut algoritmiaan niin että keskimäärin pari prosenttia orgaanisista postauksista näkyvät sivuista tykänneiden uutisvirrassa.

Tärkein askel löydettävyyden parantamiseksi ovat omat nettisivut. Niitä voi rakentaa esimerkiksi wordpressin avulla ilman suurempaa koodausosaamista. Kun sinulla on sivut, niin hoida hakukoneoptimointi kuntoon, esimerkiksi YoastSEO-lisäpluginin avulla. Kirjoita metatiedot, lisää somejakoihin kuva ja teksti, niin olet jo pitkän harppauksen edellä orgaanisen liikenteen tuomiseksi sivuillesi. Tulen kirjoittamaan lisää hakukoneoptimoinnista tulevissa postauksissa, joten stay tuned…

3. Selkeä toimintakehote puuttuu viestistäsi

Oli ihan pakko laittaa tämä kolmas kohta, sillä eteeni tupsahti äsken mainos, jossa tarjottiin alekoodia, mutta missään ei kerrottu, että mihin koodi oli tarkoitettu. Ethän hämmennä asiakastasi, vaan kerro selkeästi, mitä toivot asiakkaan tekevän.

Mieti aina ennakkoon, mikä on viestisi sanoma ja tavoite.

Mikä on mainoksesi tavoite?

  • kertoa brändistäsi tai paikastasi
  • myydä tuotetta tai palvelua
  • löytää uusia asiakkaita
  • pitää nykyisiä asiakkaita tyytyväisenä
  • saada asiakas rekisteröitymään palveluusi

Tee viestiisi selkeä CTA, call-to-action-nappi tai sanallinen toimintakehote, joka vie sivulle, josta löytyy lisätietoa. Ja huolehdi, että yhteystietosi näkyvät selkeästi useassa paikassa, niin sinuun voi ottaa helposti yhteyttä.

Tai jos et halua asiakkaiden löytävän sinua, niin se onkin jo ihan toinen juttu!

Tule seuraamaan blogiani, kirjoitan aina ajankohtaisista jutuista digimarkkinoinnista, digitalisaatiosta, asiakaskokemuksesta ja palvelumuotoilusta. Tilaa uutiskirjeeni ja niin saat blogit suoraan omaan sähköpostiisi.

Kerro minulle, millaiset aiheet kiinnostavat sinua, mistä aiheista haluaisit lukea blogissani. Kommentoi alle tai lähetä minulle sähköpostia. Olisi mukavaa, jos vinkkaat blogistani kavereillesi ja jaat blogiartikkeleitani.

Share this...
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Minna Komulainen

Minna Komulainen

Kirjoittaja on tekniikan tohtori ja kauppatieteiden maisteri, ja kirjoittanut lukuisia tietokirjoja strategiasta, palvelumuotoilusta, paikan brändäyksestä, kulttuurista ja ympäristöstä.

Leave a Reply