Skip to main content

Miten brändit tavoittavat yleisönsä vuonna 2024?

Uusi vuosi ja uudet kujeet. On taas markkinoinnin trendianalyysin paikka, miltä tuleva vuosi näyttää. Miten trendit vaikuttavat markkinointiin? Mikä liikuttaa kohderyhmiämme? Mikä muuttuu ja mikä lyö tänä vuonna läpi?

Digitaalinen markkinointi on jatkuvassa muutoksessa, ja vuosi 2024 tuo mukanaan joukon uusia trendejä ja haasteita markkinoinnin ammattilaisille. Tässä vuodenvaihteen katsauksessa kurkistamme näitä trendejä kuluttajakäyttäytymisen, digikanavien, somen käytön muutosten ja tekoälyn näkökulmasta.

Digitaaliseen markkinointiin eivät vaikuta vain oma toimialan markkinakenttä, vaan kaiken alla kulkee megatrendien syvä pohjavirtaus: digitalisaatio, ilmastonmuutoksen tuomat vastuullisuuden arvostus, kaupungistuminen sekä väestön ikääntyminen.

Tulevan vuoden markkinointia suunniteltaessa on myös tärkeää tarkastella hiljaisia signaaleja, mitä ne kertovat yhteiskunnan ja käyttäytymisen muutoksista. Tulevaisuuden ennakoinnissa tulee myös olla valmiina mustiin joutseniin, äkillisiin toimintaympäristön tapahtumiin, jotka vaikuttavat koko yhteiskuntaan. Näiden tulevaisuustutkimuksen näkökulmien avulla uskallan tarkastella mieliaihettani ja kurkistaa lasipalloon, miltä markkinoinnin ekosysteemi tulee näyttämään vuonna 2024. Katsotaanpa siis tarkemmin.

1. Somekäyttäytymisen muutos: some arkipäiväistyy, personointi nousee ja merkityksellisen vuorovaikutuksen tarve kasvaa

Tuttujen somekanavien, kuten Facebookin, Youtuben, Whatsapin ja Instagramin kasvu jatkuu, mutta hidastuu. Tiktok nousee Statistan mukaan vahvasti niiden perälautaan kiinni. Uusien käyttäjien määrä ei kuitenkaan enää kasva niin vauhdikkaasti ja brändeiltä kaivataan entistä personoidumpaa sisältöä ja merkityksellisen vuorovaikutuksen luomista, jotta somesisällön ääreen malttaa pysähtyä.

Some arkipäiväistyy entistä enemmän.

Somesta haetaan tietoa, joten yrityksen kannattaa pitää hyvää huolta siitä, että somesisältö ja yrityssivu on myös omille kohderyhmille oikein someoptimoitu.

2. Yleisö lähes asuu somessa – ajankäyttö somessa kasvaa

Somessa vietetään paljon aikaa. Meltwaterin mukaan aikuiset ovat siellä keskimäärin 2 ½ tuntia päivässä, mikä on aika huikea määrä vuorokauden tunteja pois esimerkiksi harrastuksista, liikunnasta tai ihmisten oikeasta kohtaamisesta.

Aikuiset viettävät somessa keskimäärin 2 ½ tuntia päivässä.

Somekanavista eniten aikaa vietetään Tiktokissa. sitten Youtubessa, Facebookissa, Whatsapissa, Instagramissa ja X:ssä. Aktiivisten käyttäjien määrän mukaan somen käytön yleisyyden marssijärjestys on kuitenkin taas tämä: Whatsapp, Instagram, Facebook, Tiktok, Youtube.

Kun mietit missä kanavissa sinun on tärkeää olla aktiivinen yrityksen näkökulmasta mukana niin tärkeintä ei suinkaan ja kuitenkaan ole se, missä kanavassa käyttäjiä on eniten, vaan omaa markkinastrategiaa kannattaa suunnitella siitä näkökulmasta, missä oma kohderyhmä on ja mikä heitä kiinnostaa.

3. Uusia kanavia nousee

Meta lanseerasi Threadsin kesällä ja tulevana vuonna sen käyttöönoton arvioidaan kasvavan. Threads tulee haastamaan Twitteristä muuttunutta X:ää. Nyt onkin hyvä aika varata ainakin sen käyttäjäprofiili yrityksen nimellä käyttöön sekä kokeilla sen ominaisuuksia ja käytettävyyttä oman toiminnan näkökulmasta.

Varaa uudet somekanavat käyttöön.

4. Monikanavaisuus rulettaa edelleen

Somekanavien käyttö ei ole yksinomaan sidottu yhteen alustaan. Brändit hyödyntävät monikanavaista lähestymistapaa tavoittaakseen laajemman yleisön. Samalla uudelleenjakamisen strategioita kehitetään entistä tehokkaammiksi, mikä lisää sisällön elinikää ja näkyvyyttä. Eniten monikanavaisuutta suosivat suosituimmuusjärjestyksessä etenkin tiktokkaajat (0,1% vain tässä kanavassa), X:äilijät, instaajat (0,2 %),  linkedinläiset sekä vähemmän facebookkaajat (0,6%), whatsappaajat (0,8%) ja Youtuben käyttäjät (1% vain tässä kanavassa) Meltwaterin mukaan.

Yleisö monikanavaistuu koko ajan. 

On luonnollista, että kun ihminen on ottanut jonkun kanavan käyttöön, niin kynnys tutustua myös muihin laskee. Jos mainostaa esimerkiksi Facebookissa (ja Instassa) sekä Youtubessa niin voi tavoittaa arviolta yhdeksän kymmenestä aikuisesta netin käyttäjästä.

Mobiilikäyttäjien suhteellinen määrä kasvaa koko ajan netin käyttäjistä, nyt se on noussut 92 prosenttiin alustojen käyttäjistä. Onkin mielenkiintoista, miten Suomessa törmää edelleen nettisivuihin, joita ei ole optimoitu näkymään responsiivisina mobiilinäytöille. Jos edes yksi asia pitäisi laittaa kuntoon tulevana vuonna, niin se on tämä, paranna nettisivujesi saavutettavuutta ja käyttäjäystävällisyyttä mobiilioptimoinnilla.

Yli 90 % netin käyttäjistä lukee sivujasi kännykästä, muista sivujesi mobiilioptimointi kuntoon.

Monikanavaisuudesta ei pidä myöskään unohtaa audiomainontaa ja sisällöntuotantoa, podcasteja ja vaikuttajamarkkinointia. Podcastit kiinnostavat aivan valtavasti, ja etenkin siinä vaikuttajien kautta lähestyminen voi auttaa oman kohderyhmän tavoittamisessa. Myöskään Linkediniä ei pidä unohtaa, sillä ammatillisessa verkostoitumisessa se on aivan must-juttu.

5. Some elää Visual-first ja se ruokkii virtuaalitodellisuuden ja laajennetun todellisuuden ominaisuuksien laajenemista somealustoilla

Visual-first, visuaalisuus edellä mennään jokaisessa kanavassa.

Vuonna 2024 näemme entistä enemmän monimuotoisia videoformaatteja. Lyhyet klipit, livelähetykset, interaktiiviset videot ja tarinat ovat keskiössä. Brändien on panostettava laadukkaisiin visuaalisiin elementteihin pysyäkseen huomion keskipisteessä. Niinpä myös virtuaalitodellisuus ja laajennettu todellisuus tekevät entistä voimakkaamman sisääntulon somekanaville.

Brändit voivat hyödyntää näitä teknologioita luodakseen immersiivisiä kokemuksia, kuten virtuaalisia tuotekokeiluja tai AR-filttereitä somekuvien päälle. Metaversen virtaalimaailma ei ole edennyt ihan niin nopeasti kuin vuosi sitten ennakointiin, sillä sitä on syönyt toinen hype, nimittäin tekoäly, siitä lisää alla…

6. Tekoäly ui markkinointiin – tekoälyä integroidaan sosiaalisiin alustoihin

Jo edellisvuosi 2023 tutustutti meidät tekoälyyn, mutta nyt tänä vuonna sitä osataan hyödyntää jo laajemmin markkinoinnissa tuottavuuden lisäämiseen. Tekoälytyökalut, kuten ChatGPT, Midjourney ja Googlen Bard auttavat markkinointikonseptien ja sisältöjen ideoinnissa sekä niiden kuvittamisessa. Samanaikaisesti sosiaalisen median alustat integroivat tekoälyä alustoihinsa. Esimerkiksi Tiktok mahdollistaa postauksien kohdentamista tekoälyllä. Instagram kokeilee tekoälyn luomia tarroja. Linkedin tarjoaa premium-käyttäjille tekoälyominaisuuksia, kuten tekoälypohjaista profiilin kirjoitusapua ja rekrymainosten kohdentamisia. Youtube testaa tekoälyä Shorts-lyhyt videoihin ja musiikkiin. Tiedolla johtamisen alustoihin ja datan analyysiin käytetään tekoälyä.

Muista kuitenkin, että tekoälyn käyttöön liittyy riskejä, mukaan lukien tietosuojakysymykset ja eettiset ongelmat. Luottamuksellista aineistoa ei tekoälyn dataksi kannata syöttää. Tekoälyn käyttö voi myös syödä esimerkiksi yleistä luottamusta kuvien todenmukaisuuteen.

Mitä yleisösi ajattelee tekoälyllä tuotetusta sisällöstä?

Käytän itse tekoälyä ideointiin. Esimerkiksi tätä artikkelia varten kokeilin syöttää ChatGPT:lle prompteja, pyyntöjä selvittää markkinoinnin tulevia trendejä. Tekoäly kuitenkin tarjosi vanhoja, tuttuja asioita, sillä sen aineisto tulee noin puoli vuotta jäljessä. Tulevaisuuden ennakointiin ilmainen ChatGPT ei enkä ole heti paras väline, ellei trendejä haluta ennakoida menneiden tapahtumasarjojen avulla.

Usein kysytään myös, että viekö tekoäly ihmisten työt. Ainakin tässä vaiheessa luovan alan työntekijöiden osalta näyttää siltä, ettei se pysty tuottamaan vielä tarpeeksi tasokasta, terävää tekstiä, vaan yleisiä toteamuksia ja peruskieltä.

Pysy kehityksen kelkassa mukana. Pidä silmällä uusia ominaisuuksia somekanavissa ja ota mallia, kuinka edelläkävijäbrändit käyttävät niitä mallikkaasti.

Tekoälyä voi hyödyntää liiketoiminnassa monin tavoin:

  • Haluatko optimoida markkinoinnin prosesseja tekokkaammiksi tekoälyn avulla?
  • Miten voit käyttää tekoälyä parantaaksesi olemassa olevia tuotteitasi tai lisätä tekoälyn avulla asiakasarvoa ja nostaa tuotteen hintaa?
  • Miten voit käyttää tekoälyä uuden tuotteen, palvelun tai liiketoimintamallin luomiseen?

Tekoälykiiman ennustetaan toisaalta kohtaavan kyllästymispisteensä vuonna 2024. Englantilaisen kuluttajatrendien tutkimuslaitoksen mukaan tekoälyn sijaan vuonna 2024 esiin astuu entistä voimallisemmin ilmastonmuutoksen megatrendi.

7. Vastuullisuuden merkitys kasvaa edelleen

Ilmaston lämpeneminen ja sen tuomat muutokset ekosysteemeihimme herättävät myös markkinoinnissa ja kaikessa palvelujen tarjonnassa vastuullisuuden perusedellytyksen. Kuluttajat odottavat brändeiltä vastuullista ja kestävää toimintaa. Se vahvistaa markkinoinnin painetta toimia eettisesti, avoimesti ja läpinäkyvästi prosessien lävitse.

Somekanavat tarjoavat foorumin brändeille viestiä vastuullisuudestaan ja osallistua yhteiskunnallisiin keskusteluihin.

Mielipidevaikuttaminen ja vaalien läheisyys lisäävät myös kuplaantumista.

Eettisen markkinoijan on hyvä kuitenkin muistaa läpinäkyvyys ja avoimuus ja vähentää kuplautumista omilla toimillaan. Markkinoinnin on hyvä herätellä ihmisiä myös yhteiskunnalliseen toivoon ja sitä voidaan hyödyntää tuuppaamisessa, ohjaamisessa ihmisiä kestäviin kuluttajavalintoihin.

Vuosi 2024 tuo uusia mahdollisuuksia ja haasteita

Kuluttajakäyttäytymisen muutokset, yhteiskunnalliset haasteet ja teknologinen kehitys tuovat mukanaan sekä uusia mahdollisuuksia että haasteita. Menestyvät brändit ovat niitä, jotka voivat sopeutua nopeasti muuttuvaan somemaailmaan, kuunnella yleisöään ja tarjota merkityksellisiä kokemuksia.

On aika olla ketterä, luova ja sitoutunut somekanavien käytössä vuonna 2024.

Tutustu valmennuksiin!

Kaipaatko lisää oppia ja vinkkejä tekoälyn hyödyntämisestä markkinoinnissa, kohderyhmien segmentoinnissa, palvelumuotoilussa, markkinointistrategian suunnittelussa, somemarkkinoinnissa tai uusien digikanavien käyttöönotossa?

Toimin yhteistyössä Visit Finland Akatemian valmentajana ja voit kysyä minulta koulutuksia mm. seuraavista teemoista.

Kysy digivalmennuksiani:

  1. Google-näkyvyys ja mainonta
  2. Sosiaalinen media – Digiloikka bootcamp
  3. Digitaalinen löydettävyys ja digitaalinen asiakaspolku
  4. Digitaalinen markkinointi – Digiloikka bootcamp
  5. Tiedolla johtaminen
  6. Tunnista omat kohderyhmät eri markkinoille
  7. Palvelumuotoilu ja tuotteistaminen
  8. Tarinallistaminen tuotekehityksessä
  9. Kulttuuri vetovoimaiseksi palvelutuotteeksi

Katso lisää koulutusten sisällöstä ja ota yhteyttä: https://www.visitfinland.fi/liiketoiminnan-kehittaminen/akatemia/valmennusaiheet/komulainen-minna

Katso koulutuksia!

Haluatko lukea lisää?

Tutustu kirjaani Menesty digimarkkinoinnilla 2.0. tai Kauppakamari-kaupassa https://www.kauppakamarikauppa.fi/products/menesty-digimarkkinoinnilla-2-0?variant=42233188188309

Katso näyte kirjasta: https://issuu.com/kauppakamari/docs/menesty_digimarkkinoinnilla_2.0

Kuuntele Kauppakamarin podcast digimarkkinoinnin kasvavista trendeistä https://soundcloud.com/k2hel/mitka-ovat-digimarkkinoinnin-kasvavat-trendit-minna-komulainen

Tutustu blogiini ja uusiin nettisivuihini: https://minnakomulainen.com/

One Comment

  • Taina Parviainen sanoo:

    Hei kaikki digimarkkinoinnista kiinnostuneet! Minnan kirja ”Menesty digimarkkinoinnilla 2.0” on jokaisen markkinointipäällikön tai sellaiseksi haaveilevan perusteos, joka antaa hyvät ja käytännönläheiset eväät siihen, miten digimarkkinoinnin eri kanavat otetaan haltuun ja kasvatetaan yrityksen liikevaihtoa. Teos sopii myös itsenäisille yrittäjille, jotka pähkäilevvät esimerkiksi tonnin budjetillaan, mitä hyötyjä summalla saisi nykymaailman labyrinttimäisessä digiviidakossa. Minna opastaa tarkasti ja havainnollisesti, jotta homma ei jää puolitiehen ja rahat mene hukkaan samalla tavoin kuin hedelmäpeleissä ja pajatsoissa. Hyvää matkaa digimarkkinoinnin saloihin Minnan loistavan ja kehutun kirjan opastuksella.

Leave a Reply