Veronan kapeilla kujilla tunnelma tiivistyy. Jännittynyt supina, kamerat kaivetaan laukusta esiin. Ihmisvirta vie sinne, mitä on tultu katsomaan.

Kapeasta porttikongista vasempaan ja siinä se on. Arvasiko Shakespeare ottaessaan Luigi da Porton 1520-luvulla kirjoittaman rakkaustarinan näytelmänsä pohjaksi, millaisen pyhiinvaelluskohteen Veronasta sai aikaan? Sen verran elävästi hän kirjoitti rakkauden kiemuroista ja keskiaikaisesta kaupungista, että yhä matkailijat haluavat nähdä juuri sen oikean Julian parvekkeen, minne Romeo kiipesi. Ei edes haittaa, että kaupunginisät rakennuttivat rappusen vasta 1920-luvulla, niin vahva on tarinan voima.

Paikkoihin liittyy muistoja, aikansa uutisia, joita kerrotaan eteenpäin. Osa on todellisia kuin Urkin suora kaupungilla, osa tarunomaisia.

Tarinat kasvattavat brändejä

Paikkojen brändimerkitykset eivät jää vain taloudellisia hyötyjä tuoviksi vetovoimatekijöiksi, vaan muovaavat persoonallisia suhteita asukkaan, matkailijan ja paikan välillä.

Tutkimme Sitran valtakunnallisessa hankkeessa paikan markkinoinnin vetovoimatekijöitä ja palveluiden rakentamista tarinan ympärille. Paikan brändin vahvistamisen teemoja haettiin paikallisesta kulttuuriperinnöstä, tarinoista ja luonnosta.

Vahva tarinaidentiteetti erilaistaa paikkoja, ei olla enää missä tahansa, vaan juuri sen tietyn järven rannalla, mihin jättiläiset heittelivät kiviä. Jättiläistarinoita hyödynnettiin mm. Kainuussa, merkkihenkilöiden paikkoja kartoitettiin ja niistä rakennettiin tuotteita. Mm. Paltamon kunta on myöhemmin ottanut oivallisesti käyttöönsä jättiläistarinat paikan markkinoinnissa. Kuusiston kartanossa taas Turun saariston muinaisreiteistä ja luostarin raunioista.

Paikan markkinoinnille pitäisi raivata tilaa – sille on tilausta juuri nyt

Kunnat voisivat hyödyntää paikkaan liittyviä tarinoita markkinoinnissaan enemmän. Veikko Huovisen, Elias Lönnrotin ja Eino Leinon perintöä viljelevät paikalliset yhdistykset, mutta kovin kapoisin talkoovoimin. Vapaaehtoistoimijat ovat rikkaus, mutta voimia pitäisi saada lisää, ja tiivistää kuntien ja yritysten yhteistyötä.

Markkinointi on meidän kaikkien yhteinen asia, että Suomenmaan paikkojen rikkaus ja diversiteetti   löydettäisiin entistä paremmin, niin matkailun, asumisen ja investointien osalta. Paikan markkinointi tuo esiin paikkojen omalaatuisuutta, ja toisaalta myös juurevuutta ja turvallisuutta, mitä tämänhetkisessä maailman tilanteessa ihmiset ja matkailija kaipaavat.

Toivottavasti suomalaisessa matkailussa ei tarvitse odottaa niin kauan, että joku nykypäivän Shakespeare kirjoittaa jostain paikasta menestystarinan tai että seutukuntia päästäisiin markkinoimaan yhteisen brändin alla.

Tarvitsee vain aloittaa läheltä. Omilta portailta, paikasta josta löytyy tarina. Se luo juuret ja siivet ja vahvistaa yhteisöllisyyttä.

Tutustu paikan markkinointiin

Lue lisää paikan markkinoinnista Sitran julkaisemasta kirjasta Maiseman tarina. Opas pohjautuu haastatteluihin, yrityscaseihin ja malliesimerkkeihin paikan markkinoinnista ja palvelumuotoilusta.

Kirjoitan blogissani digiajan markkinoinnista, asiakaskokemuksesta ja palvelumuotoilusta. Seuraa blogikirjoituksiani ja tilaa uutiskirje, niin saat postaukset suoraan omaan sähköpostiisi.

Tämä blogikirjoitus on julkaistu alun perin Kainuun Sanomissa valtakunnallisiin kotiseutupäiviin liittyen ja se syntyi Veronan matkan kokemusten pohjalta. Italiassa paikan markkinointi kyllä osataan!

Share this...
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Minna Komulainen

Minna Komulainen

Kirjoittaja on tekniikan tohtori ja kauppatieteiden maisteri, ja kirjoittanut lukuisia tietokirjoja strategiasta, palvelumuotoilusta, paikan brändäyksestä, kulttuurista ja ympäristöstä.

Leave a Reply