Digitalisaatio on tuonut joukkoistamisen ilmiön. Sisällöntuotanto ei ole enää yksissä käsissä, vaan me kaikki kannamme vastuuta siitä, että meidän löydetään, meidät tunnetaan ja meistä tiedetään. Mikäpä sen parempaa kuin työntekijälähettilyys.

Kuvitellaan päivä, kun joku kysyy sinulta, puhutko wordpressiä, facebookkia tai instaa. Nostat pääsi älykännykän uutisfiidistä ja kenties kysyt, ai koodausta vai? Nautit kyllä sisällöistä ja haet tietoa sujuvasti monista kanavista, mutta osaatko itse tuottaa sisältöä? Onko yrityksessäsi tai työpaikalla joku joka hoitaa kaiken sen ja sinä vain seuraat sisältöjä.

Ei tosissaan, ei kaikkien tarvitse oppia koodaamaan, mutta samalla tavoin kuin opettelimme sähköpostinkäyttöä tai älykännykkää tai kirjoittamaan tietokoneella, niin ennustan että muutaman vuoden päästä tulee päivä, jolloin yrittäjän tai asiantuntijan on hyvä tietää, miten digiviestintää tehdään.

Ensiaskeleita koodin maailmassa

Itse innostuin opiskelemaan nettisivujen rakentamista. Tieto oli hajallaan eri youtube-videoissa ja wordpress-sivujen tutoriaaleissa. “Mimmit koodaa”-ryhmän kautta löysin “Girls in Tech”-verkkokoulutuksen, joka opetti kahdeksassa viikossa rakentamaan omat nettisivut. Meitä oli satoja naisia ja tyttöjä ympäri maailmaa opettelemassa nettisivujen tekemistä. Islantilainen Ingrid opasti chanalaista Oleannaa ja vietmilainen Thu an kommentoi seattlelaisen Julian seikkailusivuja.

Kurssi oli antoisa, viikko viikolta omat sivut alkoivat rakentua opetuksen avulla. Ainut ongelma oli aikaero, uudet jaksot tupsahtivat oppisalustaan maanantaisin iltayöstä Kalifornian aamuaikaa ja lopulta kävi niin että viikonloppuisin yritin saada harjoituksia finaaliin ja palautettua. Koulutuksessa myös haastateltiin erilaisia ICT-alan yrittäjiä ja ammattilaisia mentoroinnin merkeissä, kuinka heidän uransa oli rakentunut ja mitä vinkkejä he antaisivat koodauksesta kiinnostuneille naisille.

Kurssin lopputyö, omat kotisivut piti palauttaa joulun jälkeen ja siinäpä joulun tienoo vierähtikin. Mutta oli niin voimaantunut olo, kun katsoi omia nettisivuja. Nyt tietää miten ne syntyvät, eikä yhtään ollut haitaksi oppia pikkuisen HTML-koodausta, miten valmiita wordpress-pohjia voi vähän koodin pätkillä räätälöidä omanlaisekseen.

Ja mikä parasta, tätä taitoa käytän töissä viikoittain nykyisin. Muokkaan nettisivuja, teen kampanjasivuja ja nostelen kuvia, linkitän sivuja someen ja digiin. On kuin olisi saanut uuden pyörällä ajotaidon tai lukutaidon, kun osaa myös tulkita koodipuolella sivujen rakentamista.

Koskaan ei ole liian myöhäistä oppia digitaitoja

Digitaitojen opiskelu antaa paljon. Saat lisää asiantuntijuutta, opit nostamaan organisaatiosi näkyvyyttä, ymmärrät paremmin miten digiviidakossa kannattaa suunnistaa. Opit tekemään asiakaspolkuja nettiin ja someen, miten asiakas löytää tuotteesi paremmin.

Missä digitaitoja voi oppia? On monia kursseja, Suomessa usein paikan päällä tapahtuvaa koulutusta, kallistakin, erityisesti ICT-alalla. Yksi vaihtoehto on opiskella vieraalla kielellä verkkokursseja, mutta monesti ne ovat vieraalla kielellä opetettuna ei niin helposti omaksuttavissa. On mahdollista osallistua järjestettyihin infoihin ja lyhyisiin iltakoulutustilaisuuksiin, mutta ne täyttyvät salamannopeasti ja varasija parinkymmenen jonottajan päässä ei lämmitä.

Yksi hyvä vaihtoehto on opiskella kotona. Joko netistä tai ottaa kirja käteen ja ottaa oppia vastaan kääntelemällä kirjan sivuja. Kirjaan on helppo myös palata kertaamaan, miten asia menikään. Eikä tieto ole hajallaan netissä, vaan kompaktissa muodossa omissa käsissä.

Digiajan opas Sinulle

Tarvitsetko tee-se-oppaan, miten digiviestintää ja digimarkkinointia tehdään? Tieto on hajallaan netissä ja aina ei tiedä, onko tieto objektiivista ja luotettavaa. Tuntuuko, että tuskanhikeä pukkaa, jos pitäisi katsoa omia nettisivuja tai markkinointi tuntuu niin onnettomalta, että asiakkaaksi löytää vain oma äiti.

Ei, kyllä nyt asialle pitää tehdä jotain. Voit ostaa monenlaista konsultointia, hakukoneoptimointia, uudet nettisivut, joihin sinun ei tarvitse koskea sormenpäilläkään tai valmiiksi pureksitun kampanjan kaikkiin somekanaviin, mutta mutta…. Entäs jos haluaisit muuttaakin jotain, ja kaikki on kovakoodattua kallispalkkaisen koodarin hommia.

Ota elämä omiin käsiin. Opettele niin kuin pyörällä ajoa, ei se ole vaikeaa. Voit toki ostaa perustan, mutta opettele päivittämään itse. Opettele kirjoittamaan blogeja, tekemään somekampanjoita ja analysoimaan, mikä mainoksen sisällössä vetää. Näin osaat kysyä, vaatia ja pyytää. Kurkkaa asiantuntijan olan yli ja seuraa miten hän tekee hommat. Ja tee perässä. Hanki itsellesi opas, josta saat kootusti työkalut omaan viestintää ja markkinointiin.

Olen kirjoittanut Sinulle Menesty digimarkkinoinnilla -kirjan. Sen avulla opit kirjoittamaan sellaista tekstiä, jota hakukonekin rakastaa ja some tykkää. Saat somelukutaitoa ja monen muun digikanavan. Opit tekemään menestyksellisiä kampanjoita ja rakentamaan loistavia asiakaskokemuksia palvelumuotoilutyökaluilla, myyntitunnelin rakennuspuita unohtamatta. Kirjan julkaisee Kauppakamari ja se ilmestyy syksyllä. Tutustu kirjaan Kauppakamarikaupassa.

Kerron kirjani aihepiireistä tarkemmin tulevissa bloggauksissani. Seuraa blogiani tilaamalla uutiskirje sähköpostiisi. Se on maksuton ja voit perua sen milloin vain.

Share this...
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Minna Komulainen

Minna Komulainen

Kirjoittaja on tekniikan tohtori ja kauppatieteiden maisteri, ja kirjoittanut lukuisia tietokirjoja strategiasta, palvelumuotoilusta, paikan brändäyksestä, kulttuurista ja ympäristöstä.

Leave a Reply