Instagram on voimakkaasti kasvava sosiaalisen median kanava. Ja jos haluat olla löydettävissä, niin monikanavaisuus on aina plussaa. Ole siellä missä asiakkaasi ovat. Poimi tästä Instagram-vinkit!

Luennoillani, kun puhun monikanavaisuudesta, nousee usein kysymys Instagramista. Pitääkö yrityksen olla siinäkin mukana? Kannattaako se? Miten Instagramia ehtii päivittää, jos jo Facebook tuottaa tuskaa?

Instagram on voimakkaasti kasvava sosiaalisen median kanava. Ja jos haluat olla löydettävissä, niin monikanavaisuus on aina plussaa. Ole siellä missä asiakkaasi ovat. Ja he taas seuraavat sellaisia somesivuja, jotka ovat heille merkityksellisiä ja antavat vastineeksi arvoa käytetylle ajalle.

Instagram sopii sinulle, joka haluat

  • esitellä tuotteitasi ja palveluitasi
  • rakentaa asiakkaiden luottamusta ja brändin tunnettuutta
  • kasvattaa seuraajamäärääsi monikanavaisuudella
  • kasvattaa sähköpostilistaasi (usein varsin tehokkaasti)
  • ohjata liikennettä kampanjasivuillesi

Instagram on luonteeltaan visuaalinen kanava. Palvelu onkin neljänneksi suosituin kanava heti Youtuben, Facebookin ja WhatsAppin jälkeen. Suosiosta huolimatta kanavassa on säilynyt persoonallinen ote ja hetkellisyyden tunne.

Ilmaista näkyvyyttä

Miten Instagramissa saa näkyvyyttä ja vielä ilmaiseksi? Luonnollisesti Instagram-profiili tulee muuttaa ensin julkiseksi ja mielellään yritystiliksi. Näin sivujasi pääsee seuraamaan suoraan ja kaveripyyntömenettely jää välistä pois.

Tee perusta ensin kuntoon näin:

  • Luo yritysprofiili yrityksesi Facebook-sivuilla, jos olet sen ylläpitäjä tai editoija. Voit perustaa yritystilin myös älykännykässä omalla Instagram-mobiilisovelluksellasi. Sinulla tulee olla myös Facebook-yrityssivu, jotta pystyt tekemään Instagram-yritysprofiilin.
  • Tee hyvää sisältöä. Käytä selkeitä, tyyliisi sopivia kuvia ja ytimekkäitä tekstejä. Anna asiakkaalle syy liittyä seuraamaan sivujasi.

Mutta voitko nyt jäädä odottelemaan, että ihmiset löytävät sivuillesi? Miten he, jotka eivät ole kuulleetkaan palveluistasi tai nimestäsi, osaisivat hakea sinua?

Yritysprofiili tarjoaa toki mahdollisuuden maksullisen mainonnan ostamiseen, mutta kannattaako heti  upottaa roppakaupalla mainoseuroja liikenteen saamiseksi sivuillesi. Mainostaminen kannattaa aina, mutta voit tehdä vielä jotain extraa, millä saat kävijöitä ilmaiseksi sivullesi.

  • Käyttämällä #hastagejä, se on yksinkertainen ja maksuton keino saada uudet kävijät löytämään sivuillesi.
  • Mieti, millä sanoilla asiakas hakee tietoa ja käytä samoja sanoja hastageissa.

Hastagit ovat hämmästyttävän nopea tapa saada uusia seuraajia. Olen itse saanut Instagram-sivulleni uusia seuraajia ja tykkääjiä käyttämällä säännöllisesti niitä hastageja, joista kirjani kertoo. Postaukset näyttävät nousevan kivasti silloin tällä avainsanalla hakevien näkyville ja kun he tykkäävät postauksistani, niin myös heidän seuraajansa näkevät kuvani. Näin yksinkertaista se on.

Instagramissa ihmiset tykkäävät postauksista ja kuvista huomattavasti useammin kuin Facebookissa.

Näillä muutamalla askeleella pääset jo pitkälle Instagramissa. Kun sinulla on tili myös Instagramissa, saat näppärästi mainokset sinne myös samalla, kun ostat mainostilaa Facebookista. Tarinat ovat todella tehokkaita Instagram-mainonnassa, niitä kannattaa käyttää joko Facebook-business managerin kautta tai suoraan Instagramista ladattuna.

Miten somessa selviää?

Vielä viimeinen kysymys odottaa vastaustaan, miten selvitä hengissä kaikista näistä eri kanavien somepostauksista. Miksi et käyttäisi ilmaisia sosiaalisen median jakamiseen tarkoitettuja ohjelmia, kuten Bufferia tai Hootsuitea?

Itse käytän Bufferia, mikä mahdollistaa jakamisen kolmeen somekanavaan ilmaiseksi. Jos tarvitset useampia tilejä, niin käyttö muuttuu maksulliseksi. Postausta voi sitten säätää kanavan mukaan, esimerkiksi on hyvä muistaa, että Instagramissa linkit eivät aktivoidu kuten Facebookissa tai LinkedIn:ssä, vaan jäävät vähän hassusti vain url-osoitteiksi. Ne pitää aina poimia Instagramissa erikseen käsin yritysprofiilin kuvaukseen, eli bioon ja vinkata postauksessa, että linkki löytyy biosta.

Bufferin ja muiden somejakamiseen tarkoitettujen ohjelmien hyvä puoli on tietysti ajastus, eli postaukset voi ajastaa, vaikka 10 päivää eteenpäin. Se jos mikä auttaa ammattisomettajan ajanhallintaa ja jaksamista. Ei tarvitse liimailla muistilappuja joka paikkaan, vaan viestin voi ajastaa näkymään siihen aikaan ao. kanavassa, kun asiakkaat ovat siellä aktiivisimmillaan, vaikka kahdeksan aikaan illalla.

Lisää vinkkejä

Instagramiin kannattaa mennä mukaan rohkeasti ja kokeilla mikä sopii omalla kohdeyleisölle. Jos kaipaat lisää vinkkejä Instagramiin tai muihin sosiaalisen median kanaviin, niin nappaa luettavaksi uusin kirjani Menesty digimarkkinoinnilla. Seuraa somekanaviani Facebookissa, LinkedIn:ssä, Twitterissä ja Instagramissa tai tilaa uutiskirjeeni täältä:

Blogini lukijana saat Kauppakamarin kirjakaupasta kirjastani 10 %:n alennuksen koodilla KKALE10. Täältä löydät lisätietoa kirjastani: täältä!

Copyright: Minna Komulainen

Minna Komulainen (TkT, KTM) toimii markkinointipäällikkönä mediassa (www.linkedin.com/in/minnakomulainen). Hän bloggaa digimarkkinoinnista, luovuudesta ja yrittäjyydestä digitaalinenliiketoiminta.fi-blogissa. Vuodenvaiheessa ilmestyi hänen uusin tietokirjansa Menesty digimarkkinoinnilla.

Saat Menesty digimarkkinoinnilla -kirjaa myös näistä kirjakaupoista tai verkkokaupoista:
Kauppakamarikauppa
Akateeminen kirjakauppa
Booky
Suomalainen kirjakauppa
Prisman verkkokauppa
Adlibris

Share this...
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Minna Komulainen

Minna Komulainen

Kirjoittaja on tekniikan tohtori ja kauppatieteiden maisteri, ja kirjoittanut lukuisia tietokirjoja strategiasta, palvelumuotoilusta, paikan brändäyksestä, kulttuurista ja ympäristöstä.

Leave a Reply