Unelmat kannattelevat meitä. Ne ovat kuin pieniä nopeita virtausparvia, jotka antavat suuntaa tekemiselle, jopa koko elämälle. Millainen on sinun unelmasi? Millaisia askeleita olet elämässäsi ottanut kohti sitä? Ovatko asiat edenneet polullasi nopeasti, yllättäen vai rauhallisesti vaihe vaiheelta?

Näin kevään iloksi ajattelin kirjoittaa unelmista. Usein kun katsomme elämässä taaksepäin, niin huomaamme siinä selvän polun. Yksi askel on johtanut toiseen. Ja siinä johtotähtenä on unelma, iso tai pieni.

Samanlaisia ovat myös yrityksen strategiat. Tekemisen arjessa ei sitä aina huomaa, kun kädet savessa taiteillaan mainoksia ja myydään minkä keritään, mutta unelmat ovat kuin pieniä nuolia, jotka ohjaavat tiettyyn suuntaan. Henry Mintzberg, kuuluisa strategiatutkija puhui emergenteistä strategioista, esiin nousevista tilanteista, jotka muuttavat ison strategian suuntaa. Mintzbergiläinen strategia syntyi  vastapainoksi ansoffilaiselle strategian laatimiselle, jossa strategia tehtiin vaikkapa viiden vuoden välein.

Carpe diem – Markkinoija tartu hetkeen!

Markkinoinnissa iso kuva on tietysti hyvä pitää mielessä koko ajan, mutta tarttua samalla hetkeen. Digimarkkinoinnin aikakaudella ei voi enää markkinoida samoin kuin ennen. Pitää kuulostella asiakkaita, mistä he puhuvat, mitä he kaipaavat ja mistä he tietonsa etsivät, ja olla siellä virrassa mukana.

Markkinoinnin ekosysteemistä mieleeni tulee viime viikon valassafarin tilanne, jossa valtavaa sinivalasta seurasivat lukuisat pikkukalojen parvet ja niiden perässä pyörähtelivät hohtavat delfiinit. Kuljemme parvissa ja seuraamme liikettä. Yksi omista unelmistani olikin nähdä delfiinejä ja valaita ison valtameren keskellä. Niissä on jotain hyvin jännittävää.

Unelmasta todeksi

Oma suuri unelmani on lähellä toteutumista. Tarina alkoi jo muutama vuosi sitten, itse asiassa 2014. Tein töitä innovaatioiden kaupallistajana ja huomasin, miten yrityksissä tarvittaisiin uutta tietoa tuotteiden saamiseksi markkinoille. Työssäni etsin koko ajan uusia liiketoimintamalleja sekä asiakasyrityksille että omalle yritysneuvontaorganisaatiolleni. Pääsin täydentämään osaamistani markkinoinnista kauppatieteiden tiedekuntaan ja seuraavana vuonna aloitin gradun digitalisaation vaikutuksista suomalaisiin yrityksiin.

Erityisesti kiinnosti, miten yritykset saavat käyttöönsä digin hyötyjä, ja mitä voisimme edelläkävijöiltä oppia. Tutustuin Roger Everettin teoriaan innovaatioiden omaksumisesta ja se oli menoa se. Ymmärsin enemmän itseänikin, että miksi olen aina tällainen innokas kokeilija.

Tutkimuksesta sain tietää kaupallistamisen kaavan, joka auttaa lanseeraamaan uusia asioita, olivatpa ne sitten kulutustavaroita, teknisiä innovaatioita tai uusia juttuja organisaation toimintakulttuurissa. Pääsin esittelemään tutkimustani Kalifornian huippuyliopiston Berkeley’n World Open innovation -konferenssiin. Opin ja näin, miten Piilaaksossa innovaatiokulttuuria kehitetään ja miten sen yritysekosysteemi toimii. Perehdyin digimarkkinointiin ja avoimiin innovaatioihin myös Kööpenhaminen yliopistossa ja Lontoossa.

Keräsin valtavasti tietoa ja kun palasin Suomeen mietin, miten voisin kääntää saamani tiedon meidän yritystemme hyödyksi, graduni kun osoitti ison kehittämiskuilun tarpeiden ja osaamisen välillä. Osaamista digitalisaatioon ja digimarkkinointiin tarvitaan lisää.

Tee-se-itse – opaskirja digimarkkinointiin

Jostain nousi unelma kirjoittaa kaikki tämä suomeksi ja mahdollisimman helppotajuiseksi tee-se-itse-opaskirjaksi. Kirjan pitäisi vastata niihin markkinoinnin akuutteihin kysymyksiin, mitä markkinoijat ja yritykset kohtaavat arjessaan. Aika on muuttunut ja sitä muutosta varten tarvitaan uutta digilukutaitoa ja osaamista, miten toimintaa voidaan uudistaa lähemmäs kuluttajakäyttäytymisen muutosta.

Sain apurahan ja aloitin kirjan kirjoittamisen viime kesänä. Apuraha mahdollisti kirjan kirjoittamisen jatkamisen syksyllä, osa-aikaisella vapaalla markkinointipäällikön tehtävistäni mediakonsernissa. Ensin en uskaltanut tarjota kirjaideaa kenellekään, halusin nähdä, että idea kantaa ja tekstiä syntyy.

Pian kuitenkin tapasin johtavan talousalan kirjojen kustannuspäällikön. Hän kannusti kirjoittamaan eteenpäin entistä enemmän markkinoinnin näkökulmasta. Sain pikkuhiljaa vaaleanvihreää valoa käsikirjoitukselle. Kun sitten tammikuussa Lapissa käydessäni sain viestin, että “olemme kiinnostuneet kirjastasi”, oli ihan pakko käydä tuulettamassa hotellin ulkopuolella. Olin saanut kustantajan, jolla on hyvä tarttumapinta yrityksiin ja organisaatioihin, juuri siihen kanavaan, johon olin toivonutkin unelmissani, että tieto leviäisi parhaiten.

Pääsin mukaan Kauppakamarin tulevan syksyn kustannusohjelmaan ja sain ihanan kustannustoimittajan sparraamaan tekstiäni. Kirjoitustyö on muutenkin niin yksinäistä puuhaa ja vaatii keskittymistä, että oli kiva saada projektiin mukaan asialle omistautunut, joka kommentoi tekstiäni.

Askel askeleelta tämä unelmani on tulossa näkyväksi. Olen saanut kirjoittaa kirjan kaikille niille, jotka haluavat menestyä markkinoinnissaan ja viestinnässään digiviidakossa. Kirja antaa käytännönläheiset työkalut sekä strategiaan, brändiin ja eri kanaviin.

Menesty digimarkkinoinnilla – kirjani on juuri tullut ennakkomyyntiin ja voit tutustua siihen Kauppakamarin kirjakaupassa täältä. Kirja ilmestyy syksyllä 2018.

Kerron kirjani aihepiireistä tarkemmin tulevissa bloggauksissani. Seuraa blogiani tilaamalla uutiskirje sähköpostiisi. Se on maksuton ja voit perua sen milloin vain.

Olisin tosi kiinnostunut kuulemaan, millaisia kysymyksiä sinulla on noussut esiin digimarkkinoinnissa. Tai millaisin askelin sinun unelmasi on tullut todeksi?

Share this...
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Minna Komulainen

Minna Komulainen

Kirjoittaja on tekniikan tohtori ja kauppatieteiden maisteri, ja kirjoittanut lukuisia tietokirjoja strategiasta, palvelumuotoilusta, paikan brändäyksestä, kulttuurista ja ympäristöstä.

Leave a Reply