Vuoden vaihtuessa on kiva kurkistaa kristallipalloon, mitä kaikkea uutta on tulossa. Mitä uutuuksista bisneksen ja markkinoinnin kannattaa poimia omaan koriinsa?

Moni trendi on kurkkinut jo pinnan alta, mutta puhkeaa kukoistukseensa vasta tänä vuonna. Nostan kirjoituksessani esiin muutamia suuntauksia, jotka pilkistävät esiin, osa selkeinä, osa vielä verhon takaa.

1. Some muuttuu, Facebookin käyttö vähenee ja Instagram nousee

Sosiaalinen media on edelleenkin valtavirtaa vuonna 2019. Eri somekanavien painoarvo tulee kuitenkin muuttumaan. Facebookin voimakas kasvu on jo taittunut maailmanlaajuisesti. Ryhmien merkitys ja ”dark social” eli yksityisesti jaetut viestit tulevat painottumaan Facebookissa entistä enemmän. Facebook kehittää alustaansa uutisten jakokanavaksi ja verkkokauppamaiseksi maksuominaisuuksineen. Samalla mainostaminen Facebookissa kallistuu ja tavoittaa aikaisempaa vähemmän kuluttajia kohujen seurauksena ja myöskin sen faktan, että siinä kanavassa kuluttajat kokevat erityisesti, että mainokset katkaisevat heidän someselaamisensa.

Instagram nousee kovaa kyytiä, suuntaus oli nähtävissä jo USA:ssa viime syksynä. Sen myynnillisyyttä kehitetään voimakkaasti, mutta kuluttajan kannalta hienovaraisemmin kuin Facebookissa. Mainonta Instagramissa on saanut uusia ulottuvuuksia yrityssivujen uusien työvälineiden avulla, mm. hintalappuja tiettyjen brändien verkkokauppoihin on jo käytössä. Instagramissa huomattavaa on ollut ulkomaisten brändien voimakas mainonnan kasvu ja toivoa sopii, että myös suomalaiset yritykset ottavat tämän mahdollisuuden käyttöönsä.

Tarinat nousevat vahvasti, mikä mainostajan kannattaa myös hyödyntää. Talouselämän mukaan muutoksia on muissa kanavissa. Twitterin käyttö vähenee ja LinkedInin painoarvo nousee ammattisometuksessa. LinkedIn onkin kehittänyt voimakkaasti uusia mainostyökalujaan. Jos kaipaat somekanaviin lisää vinkkejä niin katsasta uusi kirja Menesty digimarkkinoinnilla.

2. Sisältöpolkujen luominen digiin ja someen

Asiakkaan polun ymmärtäminen ja sisällön luominen ostopolun eri vaiheisiin nousee arvoonsa. Enää ei vuonna 2019 tuupata myyntiviestiä megafonilla asiakkaan korvaan, vaan kuunnellaan hienovaraisesti, mitä sisältöä ja missä kanavassa sitä kannattaa asiakkaalle tarjota. Jos potentiaalinen asiakas käyttää aikaansa Facebookissa ja Instagramissa, niin silloin koko markkinointibudjettia ei kannatta kaataa pelkkään Googlen hakusanamainontaan.

Kanavien lisääntyessä markkinoinnin automaation tarve nousee yrityksissä. Ennen sitä on kuitenkin rakennettava sisältöpolku kuntoon ja tehtävä kunnolliset laskeutumissivut, ettei asiakkaan tavoittaminen unohdu teknohypetyksen varjoon.

3. Vaatimus ymmärtää asiakkaan tarpeita kasvaa

Jo Bill Gates totesi, että ”asiakas on kuningas” ja sen mukaisesti asiakkaalle tarjottava sisältö on kuningatar. Tutki, millä hakusanoilla kuluttajat hakevat vastausta tiedon tarpeisiinsa. Fiilistele ja mieti empaattisesti, mitkä voisivat olla potentiaalisten asiakkaiden unelmia, mitä hän haluaa ja mitä pelkää. Ja etenkin, miksi hän ei valitsisi sinua. Tee potentiaalisimmista asiakkaista asiakaskuvaus. Käytä siihen palvelumuotoilun työvälineitä, joita löydät esimerkiksi täältä. Palvelumuotoilun on tutkittu lisäävän yrityksen arvoa kaksinkertaisesti.

4. Monikanavaisuus laajenee

Somekanavien käytön laajetessa paineet markkinoinnin suuntaan kasvavat, sillä myyntisuppilosta tulee entistä avarampi, missä asiakas pitäisi tavoittaa. Ensi alkuun työpainetta helpottavat näppärät jakamistyökalut, kuten Buffer tai Hootsuite, mutta usein aitoon monikanavaisuuden tavoittamiseen tarvitaan markkinoinnin automaatiota. Sitä varten pitää rakentaa asiakkaiden ostopolut ja segmentoinnit kuntoon, ilman niitä investointi markkinoinnin automaatioon on turhaa.

5. Myynnin ja markkinoinnin siilot madaltuvat

Myyntisuppilon laajetessa yrityksillä ei ole enää varaa kuljettaa myyntiä ja markkinointia omissa siiloissaan. Aito yhteistyö alkaa asiakaspolkujen analysoimisesta ja asiakkaan ympärille keskittymisestä.

6. Markkinointi pääsee mukaan innovoimaan ja strategiaan

Markkinoinnin merkitys yrityksissä kasvaa pelkästä mainonnasta laajempiin kokonaisuuksiin. Mitä enemmän ekosysteemi ja liiketoiminta disruptoituu, sitä paremmin yrityksissä ymmärretään markkinoinnin merkitys ei vain tukitoimintana, vaan strategisesti keskeisenä asiakkuuksien vaalijana, asiakaskokemuksen ymmärtäjänä sekä ostopolkujen rakentajana. Uusien tuotteiden ja liiketoimintojen kehittämisessä markkinointi pääsee mukaan jo tuotekehitysvaiheessa, ei vasta kun tuotetta lanseerataan asiakkaille.

7. Nettisivujen myynnillisyyden merkitys kasvaa

Samalla kun somekohut seuraavat toistaan ja tietojen omistajuus on epävarmaa, yritysten kannattaa ehdottomasti satsata omien nettisivujen myynnillisyyteen. Pelkän somekanavan varaan ei omaa tunnettuutta kannata rakentaa, vaan some on kuin ensimmäinen pyydys, josta asiakkaat ohjataan omille kampanjasivuille. Yrityksen nettisivut pitää rakentaa myyntiä varten, ei vain informoimaan palveluista yrityksen näkökulmasta. Nettisivuille pitää tuottaa asiakasta kiinnostavaa sisältöä ja miettiä asiakkaan polkua, miten hän löytää haluamansa tiedon mahdollisimman helposti. Asiakastietokantaa kannattaa kerätä itse ja ottaa käyttöön automatisoitua sähköpostimarkkinointia.

8. Maksujärjestelmät kehittyvät asiakasystävällisimmiksi

Maksaminen on usein suomaisten nettisivujen ja verkkokauppojen murheenkryyni. Keskimäärin 70 % asiakkaista poistuu verkkokaupasta ostoskorivaiheessa. Jos maksaminen on hankalaa ja siinä tulee vastaan ongelmia, tai se vaikuttaa epäluotettavalta, kauppoja ei synny. Miten paljon on varaa menettää asiakkaita maksuvaiheessa, vaiko investoida luotettavaan maksujärjestelmään?

9. Hakukoneoptimointia ryhdytään tekemään oikeasti

Kivoja sanoja on mukavaa kirjoitella nettisivuille, mutta osuuko sanataidekikkailu omaan nilkkaan. Hakeeko potentiaalinen asiakas juuri niillä sanoilla sisältöjä vai ei? Viimeistään nyt yritysten kannattaa säätää nettisivunsa hakusanaoptimoinnilla löydettäviksi, jos ne eivät halua aina päätyä Googlen hakusivulle kymmenen plus. Lisää ohjeita halukoneoptimointiin löydät esimerkiksi kirjastani Menesty digimarkkinoinnilla.

10. Videot, videot ja videot

Videot nousevat aivan absoluuttisesti vuonna 2019. Vuorovaikutus ja interaktiivisuus lisääntyvät. Yritykset ottavat käyttöön erilaisia opastusvideoita esimerkiksi miten verkkokauppa otetaan käyttöön tai ne opastavat kuluttajia tuotteidensa käyttöön. Videot otetaan mukaan osaksi ostotunnelia. Videoihin tehdään Call-to-action-toimintanappeja, jotka ohjaavat suoraan verkkokauppaan. 360 asteen videot tuovat läsnäolon kokemusta. Pystysuorat ja neliönmuotoiset videot nousevat somekanavissa. Mitä kaikkea uusi vuosi 2019 tuokaan videoiden saralla tullessaan?

+1. Ollaan avoimia uudelle

Tuopa vuosi 2019 tulleessaan mitä tahansa, niin varmaa on ainoastaan muutos Singularity Universityn mukaan. Tärkeintä on olla avoimena uudelle, onpa se sitten asiakkaan vaaleanpunainen unelma, työntekijän kriittinen havainto tai kilpailijalta hoksattu trendi. Uutta vuotta käynnisteltäessä nopea neuvoa muuttuvaan markkinaan on: tarkkaile avoimesti yhteistyökumppaneita, asiakkaita, kilpailijoita ja luo uusia mahdollisuuksia haastamalla olemassa olevia kuvioita. Allokoi budjettia myös uudelle ja anna sille tilaa kasvaa.

Minna Komulainen (TkT, KTM) toimii markkinointipäällikkönä mediassa (www.linkedin.com/in/minnakomulainen). Hän bloggaa digimarkkinoinnista, luovuudesta ja yrittäjyydestä digitaalinenliiketoiminta.fi-blogissa. Vuodenvaiheessa ilmestyi hänen uusin tietokirjansa Menesty digimarkkinoinnilla.

Share this...
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Minna Komulainen

Minna Komulainen

Kirjoittaja on tekniikan tohtori ja kauppatieteiden maisteri, ja kirjoittanut lukuisia tietokirjoja strategiasta, palvelumuotoilusta, paikan brändäyksestä, kulttuurista ja ympäristöstä.

Leave a Reply