Missä kymmenen vuotta sitten jokainen yritys tarvitsi nettisivut, viisi vuotta sitten oman mobiilisovelluksen, niin pian jokaisen yrityksen on omaksuttava viestintää tekoälyn ja chatbottien kanssa.
Tekoäly on sitten jännittävä juttu. Mediassa kerrotaan, miten se tulisi tekemään työt meidän puolestamme ja vähentäisi työpaikkoja. Samaan aikaan Helsingin yliopiston suosituimmaksi kurssiksi on noussut Elements of AI -kurssi, jolle on ilmoittautunut jo yli 90 000 osallistujaa, minä tietysti mukana. Mutta miksi se on niin suosittua?
Tekoälyn kehitys hyödyttää monia toimialoja, erityisesti markkinointia näin omasta markkinoijan näkövinkkelistä, mutta myös nopeuttaa monia rutiinihommia. Tekoäly mahdollistaa uusia ja luovia tapoja käyttää sitä reaaliaikaiseen markkinointiin, proaktiivisuuteen ja asiakaskokemuksen kehittämiseen. Markkinoijan kannattaakin tutustua tekoälypohjaisiin mahdollisuuksiin, vaikka ei suunnittelisikaan vielä ottavansa sitä käyttöönsä. Itse asiassa monen käyttämämme sovelluksen pohjalla toimii jo koneoppiminen.
Tekoälyä voi lähteä kokeilemaan muutamilla sovelluksilla ilman koodausosaamista. On aika jännittävää nähdä mitä kaikkea niillä saakaan irti. Tässä kaksi vinkkiä, ensimmäinen on helppo arjen työkalu esitysten tekemiseen. Toinen, oma virtuaaliavustaja onkin jo sellainen juttu, johon kannattaa ihmeessä tutustua, erityisesti sellaisten yritysten ja organisaatioiden näkökulmasta, jotka haluavat katsoa tulevaisuuteen ja sen nouseviin asiakaskanaviin. Lähde rohkeasti kokeilemaan erilaisia tekoälypohjaisia sovelluksia, mitä hyötyä niistä voisi olla omalle liiketoiminnalle.
Tee omat esitykset tekoälyn avulla
Tekoälypohjaiset video-ohjelmat nopeuttavat videon tuotantoa huomattavasti. Yksi parhaita on Lumen5-ohjelma, joka muuttaa artikkelit näppärästi videoiksi tekoälyn muokkaamana. Lisää vain ohjelmaan haluamasi URL-linkki tai RSS-syöte, niin se muuntaa esityksen dioiksi teksteineen, kuvineen ja taustamusiikkeineen. Pääset toki itse muokkaamaan videoita ja vaihtamaan teemoja.
Lumenin tekoälypohjaista työskentelyä on jännittävä katsoa, miten näppärästi tekoäly surraa ja järjestelee dioja itsekseen näytöllä. Kannattaa ehdottomasti kokeilla jo kokemuksenkin vuoksi. Minä laittelin siihen oman suosituimman blogipostauksen linkin ja näin hienoa jälkeä se minulle tuotti, haki kuvia ja nosti blogista tekstejä. Not bad at all!
Kuva 1. Kuvakaappaus Lumen5-tekoälypohjaisesta animoitujen videoesitysten ohjelmasta.
Oma virtuaaliavustaja
Jos tekoäly tuntuu vaikealta ja hankalalta soveltaa omaan liiketoimintaan, niin tutustumalla chatbotteihin, otat jo pitkän harppauksen kohti tulevaisuuden liiketoimintaa.
Kuva 2. IBM:n myynti-insinöörin Shanan Ericssonin kanssa tutkimassa Watson-tekoälyn mahdollisuuksia Digital Media & Marketing -messuilla, USA:ssa elokuussa 2018.
Lähitulevaisuuden nouseva trendi, mikä tulee näkymään asiakaspalvelussa ja erityisesti mobiilimarkkinoinnissa, on epäilemättä chatbottien nousu. Ihmiset ovat väsyneitä lataamaan erilaisia sovelluksia älypuhelimiinsa, jossa jokaiseen tarkoitukseen on oma sovelluksensa, jotka täyttävät puhelimen muistitilan. Chatbotit tulevat korvaamaan sovellukset ja vaikuttamaan asiakaspalveluun ja markkinointiin radikaalisti.
Chatbotit kehittyvät yritysten käytössä koko ajan. Vuonna 2015 törmäsin ensimmäisen kerran niihin Piilaaksossa, Santa Clarassa, Berkeleyn yliopiston Open innovation -konferenssissa. IBM:n tekoälyn kehittäjät esittelivät virtuaaliavustajia.
IBM:llä oli Watson-ohjelma kehityksen alla ja he ennustivat, että virtuaaliassistenttien käyttö leviäisi silloisesta muutamasta virtuaaliassistentista parin vuoden päästä satoihin ja sittemmin tuhansiin. Muistan, kuinka meistä eurooppalaisista kuulijoista virtuaaliassistentit kuulostivat aivan oudoilta. ”Weird” mutisi vieressäni istuva Cambridgen yliopiston professori.
Ei mennyt kuin pari vuotta, kun törmäsin niihin taas Lontoossa. Nyt assistenteilla oli jo nimikin, chatbotti ja markkinoille oli ilmestynyt jo käyttökelpoisia sovelluksia. Kela testasi jo chatbotti Siriä opintotukineuvonnassa ja Kauppalehti lanseerasi toimivan uutisbotin. Pian rakentelin niitä jo itsekin Chatfuel-ohjelmalla.
Chatbotit jaetaan toimintojensa mukaan seuraavasti:
1. Tuote- tai asiakaspalveluchatbotit, jotka vastaavat asiakaspalvelussa asiakkaiden kysymyksiin, varauksiin, tiedusteluihin, tilauksiin, teknisiin kysymyksiin 24/7 tai keräävät palautetta asiakkailta.
2. Informoivat chatbotit antavat tietoa, kouluttavat ja opastavat vaikkapa uuden kielen oppimiseen.
3. Henkilökohtainen assistentti, joka tuntee mieltymyksesi ja löytää parhaat hinnat ja tarjoukset juuri sinulle sekä hoitaa matkavarauksia.
Tutustu tulevaisuuden asiakaskanaviin ja digimarkkinointiin
Lue lisää tekoälystä ja chatboteista ja monesta muusta tulevaisuuden asiakaskanavasta uudesta, syksyllä ilmestyvästä kirjastani Menesty digimarkkinoinnilla. Kirja on parhaillaan taitossa, ja se ilmestyy loppusyksystä. Saat tällä alennuskoodilla (MENESTY18) Kauppakamarin kirjakaupasta – 10 % alennuksen kirjastani. Nyt kannattaa olla nopea ja tilata kirja täältä!
Kerroin myös uusista teknologioista ja osaamistarpeista Työn murros-seminaarissa 3.9. Video seminaariesityksestäni löytyy täältä.
Jos olet kiinnostunut kuulemaan näistä aiheista lisää tai muusta yhteistyöstä, niin ota yhteyttä! Uutiskirjeen tilaamalla tai Facebook-sivuillani saat uusimmat blogipostaukset suoraan itsellesi sähköpostiisi tai omaan uutisvirtaasi.