Yksi elokuuta kohauttavista ilmiöistä liittyi Facebookin kurssipudotukseen New Yorkin pörssissä. Alkaako somen luoma hype olla jo ohitse? Samasta keskustellaan nyt myös Suomessa. Miltä tilanne oikein näyttää USA:sta käsin?

Satuin olemaan juuri samaan aikaan New Yorkissa ja markkinoijana tietysti kiinnostuneena seurasin päivän uutisia. Erikoista oli myös, että Wall Streetillä New Yorkin pörssin kaiteelle viritettiin isoa mainoslakanaa viestillä ”NYSE in Instagram”. Oliko se kannanotto juuri pari päivää ennen tapahtunutta Facebookin kurssilaskua vai signaali Facebookin liukumäestä?

Samaa keskustelua on myös Suomessa tällä viikolla. Harto Pönkä julkaisi bloggauksen, jossa kerrottiin Facebookin mainostyökalun mukaan sen aktiivikäyttäjien määrä olisi vähentynyt 300 000, josta myös Hesari uutisoi näyttävästi tiistaina. Facebook korjasi lukuja, ettei mainostyökalu ole pätevä käyttäjien määrän arvioimiseen, vaan suuntaa-antava  arvio. Minna Valtari Somecolta kirjoitti myös siitä, onko Facebookin käyttäjien määrä todella vähentynyt Suomessa.

Itse käytän mainostyökalua säännöllisesti ja en oikein luota sen antamiin arvioihin. Nimittäin omalla rajatulla, maantieteellisellä alueella tällä viikolla ao. kohderyhmän määrä oli mainostyökalussa lähes tuplaantunut 40 000 aktiivikäyttäjään verrattuna viime kesäkuussa saman apparaatin antamaan 20 000 Facebookin käyttäjään. Ihan niin paljon ei meillä ole väki kasvanut. Niin tai näin, minullakin kävi viime viikonloppuna lähes samoin kuin Hartolle. Huomasin kirjaani viimeistellessäni sometilastoissa ihan muita jänniä muutoksia viime kevääseen verrattuna. Olen nimittäin käyttänyt Statistan tilastoja somen käytöstä. Ne eivät toki anna tuloksia Suomesta, vaan koko maailmasta. Kerron tässä bloggauksessani niistä ja siitä, miten somehuuma tai somebuuaus Amerikassa näkyi, kun osallistuin digimarkkinoijien Summittiin Philadelphiassa.

Oliko ilmassa somehypeä?

Kysymyksiä täynnä painelin Digital Media & Marketing-summittiin Philadelphiaan, jonne kokoontui meitä satoja markkinoijia. Digital Media & Marketing Summitin saleissa ja käytävillä oli yllättävän cooli tunnelma. Hengennostatusta somen tiimoilta ei erikoisesti ollut havaittavissa. Käytävillä vilisi sellaisia ihmisiä, joiden kaulalapuissa luki luki nimiä, joita yleensä tapaa vain verkkosaitilla, Facebook, Google, SemRush, Amazon. Vähän samanlainen fiilis kuin Kalifornian San Franciscossa, jossa voi ihan oikeasti päästä vierailemaan Googlessa tai näyttämään peukkua Facebookin pihalla haluamaansa suuntaan. Jes, mutta eksotiikka sikseen…

Messuständit esittelivät enemmänkin sähköpostimarkkinointia, markkinoinnin automaatiota ja muutama mainostoimistokin oli tarjoamassa palveluitaan. Tekoälyä esitteli vain IBM:n piste, josta sainkin sitten henkilökohtaisen opastuksen Sirin, virtuaaliavustajan kanssa.

Esityksissä painottuivat sisältömarkkinointi, ostotunnelin luominen, yhteisöllisyys, asiakasempatia, brändien kuoleminen, innovaatioiden kehittäminen. Tuli fiilis, että onko USA:n itärannikko perinteisempi kuin länsirannikko, jossa chatbotit marssitettiin heti ruudulle katselijoiden eteen.

Saimme kuulla kuitenkin Facebookin uusien liiketoimintojen Gladys Rosien esityksen, josta olen tehnyt nopean messuvideonkin tässä. Instagram nousi raikkaana vaihtoehtona esiin Facebookin ylivoimalle, vaikka samaa firmaa onkin. Jännittävää oli, miten LinkedIn nostettiin esiin seminaarissa mahdollisuuksien merenä. Twitteristä ei puhunut kukaan, muuta kuin yksi Trumpin kannattaja ruokapöydässä.

Me markkinoijat olemme tottuneet mittaamaan Engagementtiä, sitoutumista, jakoja, tykkäyksiä ja kommentointeja. Facebookin mukaan se on kuitenkin jo passee, nyt pyritään luomaan seuraajille merkityksellistä vuorovaikutusta, meaningful interaction.

”Luovuus

Laskeeko Facebook oikeasti? Mihin Twitter tilit katoavat?

Kävijämäärien käyrä ei laske. Käyttäjiä tulee edelleen lisää. Wall Street Journalin mukaan kurssilasku johtuu siitä, etteivät sijoittajat ole olleet tyytyväisiä siihen, miten paljon uusia käyttäjiä tulee, eli kasvun käyrä alkaa hidastua. Siihen on tietysti monta syytä, mutta Facebook perkaa aktiivisesti nyt valetilejä pois. Samaa tekee Twitter, Twitter-botteja lakkautellaan. Niinpä Twitterin tilien määrä taittuu myös, mikä varmasti näin kaikkia tulevia vaaleja ajatellen on hyvä asia.

Tuleeko jotain uutta somen tilalle?

Ennustan, että tulee… pitkässä juoksussa. Virtuaaliavustajat, chatbotit ovat uusi mainoskanava. Viesti on personoitua, juuri sitä mitä käyttäjä haluaa.

Samaan aikaan Amerikassa ja Euroopassa nousee uusi movement, Slow reading. Kaiken digiselaamisen ja räpeltämisen jälkeen on ihana palata tuntemaan paperin kotoinen pinta sormien välissä ja musteen tuoksu. Kyllä, tätäkin viestiä kuulin. Sanomalehden ja kirjojen luku tuntuu ihanan luksukselta ja nautinnolliselta.

Mutta fiilistelyjen jatkoksi katsotaanpa ihan kylmää dataa.

Ja PAM, näin ne näkyvät tilastoissa…

Viime viikonloppuna, kun viimeistelin kirjaani taittoon ja piirsin kuvia, tuli aika päivittää myös uusimmat sometilastot. Harto Pönkä on oivallisesti tehnyt somenkäyttötilastoja Suomesta. Nyt en kuitenkaan ihan tuoreita tilastoja Suomen osalta löytänyt mistään ja palasin taas Statistan sivuille. Ja simsalabim.

Viime kevään sijoitukset olivat muuttuneet. Facebook pitää edelleen ykkössijaa ja Youtube tulee hyvänä kakkosena. Suomalaisten suosimat Whatsup ja Instagram seuraavat perässä, Twitter on laskenut ja välissä Weibo’ta ja Tik Tokkia, mutta sitten yllätys löytyikin siitä, että LinkedIn oli mennyt Snapchatin ohi.

”Luovuus
Kuva. Tilasto somen käyttäjistä heinäkuussa 2018. (Statista 2018)

Tämän oli huomioinut Forbeskin Instagramissa, jossa se oli nostanut aikaisemman kansikuvansa LinkedIn:ssä esiin.
Löytyykö jostain myös tuoreita sometilastoja Suomesta, jos tiedät niin vinkkaapa kommenteissa?

Missä somekanavissa yrityksen kannattaa olla?

Siellä, missä asiakkaasi ovat. Mistä sen tietää? Annan siihen vinkit ensi kerralla. Seuraa blogiani. Kerron myös lisää huomioita Amerikan reissulta.

Ai niin, alennuskoodi meinasi unohtua… Sen kunniaksi, että sain kirjani ”Menesty digimarkkinoinnilla” käsikirjoituksen taittoon ja painoon elokuun puolivälissä, saat tällä alennuskoodilla (MENESTY18) Kauppakamarin kirjakaupasta – 10 % alennuksen kirjastani. Nyt kannattaa olla nopea ja tilata kirja täältä!

Kerron myös uusista teknologioista ja osaamistarpeista Työn murros-seminaarissa 3.9. Tule ihmeessä verkostoitumaan seminaariin. Kerron siitäkin lisää myöhemmissä bloggauksissani.

Jos nämä aiheet kiinnostaa tai yhteistyöstä, niin ota yhteyttä! Uutiskirjeen tilaamalla tai Facebook-sivuillani saat uusimmat blogipostaukset suoraan itsellesi sähköpostiisi tai omaan uutisvirtaasi.

Share this...
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Minna Komulainen

Minna Komulainen

Kirjoittaja on tekniikan tohtori ja kauppatieteiden maisteri, ja kirjoittanut lukuisia tietokirjoja strategiasta, palvelumuotoilusta, paikan brändäyksestä, kulttuurista ja ympäristöstä.

2 Comments

  • On kyllä kiinnostavaa miettiä, mihin suuntaan kehitys kulkee! Facebook on jo todella pitkään saanut johtaa kehitystä. Toisaalta Instagram (jonka Facebook omistaa) on saavuttanut hurjan paljon lisää suosiota.

    Suomessa Facebookin käytön luvuista puhuttiin tällä viikolla todella paljon. Koska julkisuudessa on esiintynyt paljon eri tavalla kerättyä tietoa käyttäjämääristä, me päätimme kysyä suoraan Facebookilta. Facebook on listattu pörssiyhtiö, joten jo sijoittajasuhteiden takia tämä tieto palvelun käyttäjämääristä on julkista.
    Näiden lukujen valossa vaikuttaisi siltä, että uutinen suomalaisten joukkopaosta Facebookista näyttäisi olevan pitkälti ankka. Luvuista lisää blogissa: https://someco.fi/blogi/facebookin-kayton-aktiivisuus-paivatasolla-ei-ole-pudonnut/

    • Minna Komulainen says:

      Kiitos Minna Valtari kommentistasi. Samaa mieltä olen itsekin. Jännää että tämä aihe nousi mediaan myös USA:ssa pikkuisen aikaisemmin. Hyvä että kehitys tasapainottuu ja tulee aitoa monikanavaisuutta.

Leave a Reply