Törmään usein tilanteeseen, jossa yritys kysyy, riittävätkö somesivut yrityksen näkyvyyteen. Kumpi on parempi, satsatako someen vai omiin verkkosivuihin?

61 % suomalaisista on jo jossain sosiaalisen median kanavassa. Ja missä asiakkaat ovat, siellä kannattaa kauppaa tekevien yritysten olla. Sosiaalinen media on on kuin ensipyydys uusien asiakkaiden myyntitunnelin suulla ja toisaalta myös olemassa olevien asiakkaiden lämpimänä pitämiseen. Mutta silti, onko se tarpeeksi, että yrityksellä on yrityssivut Facebookissa ja kenties Instagramissakin. Riittääkö se, kun omien nettisivujen perustaminen on hieman mutkikkaampi juttu ja asiantuntemusta vaativaa?

Sukellusreissun innoittamana koralliriutalla vastaan tässä videossa yrittäjien esittämään kysymykseen. Käyhän kurkkaamassa lyhyt 2,5 minuutin video. Olen tällä kertaa myös tekstittänyt videon. Jos tekstit eivät heti lähde päälle, niin täppää ne oikealta alalaidan rattaasta näkyviin.

Mitä mahdollisuuksia Facebookin yrityssivut tuovat?

Omat Facebook-yrityssivut ovat hyvät ja tarpeelliset, etenkin jos sinulla on olemassa vasta henkilösivut. Kun haluat kertoa palveluistasi ja brändistäsi yrityssivut kannattaa perustaa, olipa kyseessä sitten yritys, organisaatio, yhdistys tai äänestäjiä kaipaava poliitikko tai muu verkostoituja. Yrityssivut ovat tärkeä askel, että pääset mainostamaan, ostamaan maksullista mainontaa ja markkinoimaan omia tuotteitasi.

Miten optimoit hakusanoja somessa?

Voit myös optimoida Facebook-sivuasi lisäämällä siihen hastagejä, jotka nostavat näkyvyyttäsi. Mistä sitten tiedät, millä sanoilla asiakas hakee tietoa? Facebookin ylälaidasta löydät suurennuslasin, jonka avulla näet, millä sanoilla asiakas tietoa hakee. Sen avulla voit optimoida sivuasi.

Satsaa kampanjasivujesi myynnillisyyteen!

Mutta tosiasia on että Googlen haussa somekanavien sivut eivät nouse niin hyvin esiin kuin varsinaiset nettisivut. Sosiaalisen median avulla voit pyydystää kiinnostuneita seuraajia verkkoosi, mutta varsinaisesti kauppaa käydään nettisivuilla. Satsaa niiden myynnillisyyteen. Tee kampanjasivuja, josta asiakkaan on helppoa tutustua tuotteisiisi ja tarjontaasi. Kirjassani Menesty digimarkkinoinnilla annan hyvät vinkit niin kampanjasivujen sisällön luomiseen kuin sosiaalisen median sivujen optimointiin.

Lataa ohjeet

Saat tästä käyttöösi kampanjasivujen sisällön muistilistan, mitä myyvillä sivuilla pitää olla. Voit tutustua kirjaan tarkemmin Kauppakamarin sivuilla.

Seuraa somekanaviani Facebookissa, LinkedIn:ssä, Twitterissä ja Instagramissa.

Mistä kirjaa saa?

Blogini lukijana saat tällä alennuskoodilla (MENESTY18) Kauppakamarin kirjakaupasta – 10 % alennuksen kirjastani. Nyt kannattaa olla nopea ja tilata kirja täältä!

Saat kirjaa ainakin näistä kirjakaupoista tai verkkokaupoista:
Kauppakamarikauppa
Akateeminen kirjakauppa
Booky
Suomalainen kirjakauppa
Prisman verkkokauppa
Adlibris

Tekniikan tohtori, KTM Minna Komulainen on tutkinut digitalisaation mahdollisuuksia suomalaisissa pk-yrityksissä. Komulainen työskentelee digimarkkinoinnin ja -liiketoiminnan kehittämisen parissa mediassa. Hänellä on myös pitkä kokemus työskentelystä toiminnanjohtajana ja innovaatioiden kaupallistamiskonsulttina yritysneuvontajärjestössä. Komulainen on aktiivinen tietokirjailija, kolumnisti ja bloggari. Hän on kirjoittanut 34 julkaisua muun muassa palvelumuotoilusta, strategisesta johtamisesta, paikan ja maisemabrändäyksestä. Lisäksi hän kirjoittaa kolumneja lehtiin ja omaa blogia (digitaalinenliiketoiminta.fi).

Share this...
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Minna Komulainen

Minna Komulainen

Kirjoittaja on tekniikan tohtori ja kauppatieteiden maisteri, ja kirjoittanut lukuisia tietokirjoja strategiasta, palvelumuotoilusta, paikan brändäyksestä, kulttuurista ja ympäristöstä.

Leave a Reply